Wielkopolska

Nowe linie kolejowe w Wielkopolsce

Będą nowe połączenia kolejowe w Wielkopolsce w ramach programu „Kolej+”. Wg założeń, kolej pasażerska ma dotrzeć do Turku, Międzychodu, Czarnkowa, Gostynia, Śremu. Koszt inwestycji  to ok. 2,2 mld zł.

Podpisanie umów między PLK S.A. a samorządem woj. wielkopolskiego umożliwia ogłoszenie przetargów na określenie szczegółowego zakresu inwestycji. Dokumentacja jest niezbędna do rewitalizacji czterech linii i budowy nowej trasy kolejowej. Inwestycje, o łącznej długości ponad 200 km, zwiększą dostęp do kolei. Szacunkowa wartość wszystkich projektów to ok. 2,2 mld zł.

Jesteśmy partnerem w finansowaniu tych przedsięwzięć w wysokości 15 procent wartości. Jesteśmy też w partnerstwie z samorządami, z którymi umówiliśmy się, że będziemy to wspólnie robić. To zaledwie 15 i aż 15 procent, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak ogromne są to kwoty. Odpowiedź na pytanie czy będzie nas stać na finansowanie inwestycji dopiero przed nami. Dziś stać nas na to, żeby przygotować sfinansowanie dokumentacji, z których wynikną kosztorysy. Wtedy dopiero dowiemy się, jakich kwot dotyczących inwestycji będziemy mogli się spodziewać – mówił Marek Woźniak.

Faktyczny przebieg terenowy linii zadanie spółki PKP PLK. Po jej stronie znajdują się wszelkie uzgodnienia terenowe z samorządami lokalnymi, jak i konsultacje z mieszkańcami, żeby ostateczny przebieg linii kolejowej, nie budził sprzeciwu i nie naruszał praw mieszkających tam osób

Dzięki tym przedsięwzięciom będziemy kontynuować walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Wielkopolanie, zwłaszcza mieszkający w mniejszych miejscowościach, będą mieli lepszy dostęp do kolei, który dotychczas był mocno ograniczony. Dofinansowane w ramach programu projekty to zwiększenie szans zawodowych dla tych mieszkańców, ale również perspektywy rozwoju całego regionu właśnie poprzez postęp kolejnictwa – podkreśla wojewoda wielkopolski Michał Zieliński.

Między Koninem a Turkiem, przez Tuliszków, planowana jest budowa zelektryfikowanej jednotorowej linii. Przejazdy między Turkiem a Koninem zajmą  42 minuty, a do Poznania linią Warszawa – Poznań ok. 2h 10 min. Na ok. 38 km trasie możliwe będą przejazdy z prędkością 120 km/h. Przewidziano perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszaniem się w siedmiu lokalizacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek. Zachowana zostanie możliwość budowy czterech kolejnych przystanków: Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin.

Pociągi pasażerskie do Czarnkowa. Trasa, wykorzystywana od 30 lat w ruchu towarowym (linie nr 390 i 236), ma zostać przystosowana do przewozów pasażerskich. Wg założeń, przebudowany na ok. 64 km odcinku tor pozwoli na przejazdy z prędkością 120 km/h. Linia zostanie połączona ze zmodernizowaną trasą Poznań – Piła. Pociągi dojadą z Czarnkowa do Poznania w ok. 1h 40 min. Dogodną obsługę podróżnych mają zapewnić odpowiednio przygotowane perony w Czarnkowie (Czarnków i Czarnków Zachodni), Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu (Zachód). Prace obejmą też stację Rogoźno Wielkopolskie. W przyszłości możliwa będzie budowa kolejnych przystanków: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec.

Dostępność kolejowa Międzychodu ma być możliwa dzięki niewykorzystywanej od 1995 r. linii Szamotuły – Międzychód (linia nr 368). Wg założeń zostaną zapewnione przejazdy trakcją spalinową z prędkością 120 km/h. Trasa „włączy się” w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań – Szczecin.

Dojazd koleją do Poznania szacowany jest na ok. 1h 30 min. Wg planów, podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 5 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec).

Mieszkańcy Gostynia mają zyskać dostęp do pociągów na zrewitalizowanej trasie do Kąkolewa (linia nr 360). Podróż między Gostyniem a Poznaniem zajmie ok. 1h 50 min. Na ponad 20 km niewykorzystywanej od ponad 10 lat w ruchu pasażerskim trasie będzie nowy tor. Umożliwi to przejazdy z prędkością 120 km/h. Podróżni wsiądą do pociągów z przystanków w Gostyniu (Gostyń i Gostyń Zachód), Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie.

Między Śremem a Czempiniem (linia nr 369) na ok. 21 km trasie ma powstać nowy tor i sieć trakcyjna. Linia, niewykorzystywana od 1995 r., zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem zmodernizowanej linii Wrocław – Poznań, szacowany jest na ok. 55 min. Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów, przewidziano w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków Grabianowo i Szołdry.   

Artur Adamczak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl