Poznań dba o rowerzystów od dawna. Jednak kolejna inicjatywa, która zostanie zrealizowana w ramach poprawy ich komfortu jazdy, wynika bezpośrednio z inicjatywy mieszkańców. W ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego zrealizowany zostanie projekt Rowerowy lepszy Poznań.
Poznański Budżet Obywatelski 2025 rozstrzygnięty. Na liście zwycięskich projektów znalazła się m.in. inicjatywa Rowerowy lepszy Poznań, która ma usprawnić przejazdy rowerowe. Inicjatywa, zgłoszona jako mały projekt, zdobyła blisko 6 tysięcy głosów. Nie będzie to jednak jedyna rowerowa inicjatywa finansowana z PBO w 2025 roku.
Projekt będzie częścią Programu Rowerowego Miasta Poznania. Jego realizacja poprawi zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo rowerzystów, co może zachęcić więcej mieszkańców stolicy Wielkopolski do wybierania roweru jako środka transportu do pracy czy szkoły. Koszt inwestycji szacowany jest na około 200 000 zł.
Rowerem bezpieczniej ze Strzeszyna do centrum
Projekt przewiduje wydzielenie drogi rowerowej na ul. Koszalińskiej. Wykorzysta do tego jej szeroką jezdnię na odcinku od ronda przy ul. Literackiej do ul. Golęcińskiej. Obecnie poruszanie się rowerem ul. Koszalińską i Literacką stwarza ryzyko dla użytkowników ze względu na duży ruch samochodowy i brak wyraźnego oddzielenia infrastruktury rowerowej od drogowej. Realizacja tego projektu poprawi bezpieczeństwo i komfort wszystkich uczestników ruchu, szczególnie pieszych i rowerzystów. Koszt inwestycji oszacowano na około 800 000 zł.
Będzie remont wokół Rusałki
Projekt obejmuje także renowację najbardziej zniszczonych odcinków tras rowerowych wokół jeziora Rusałka, na łącznym dystansie 2000 metrów. Zostanie wykonana tam nowa nawierzchnia, która przywróci komfort i funkcjonalność ścieżek. Z biegiem lat i rosnącą popularnością trasy wokół jeziora zostały mocno zużyte. W sezonie jesienno-zimowym oraz po opadach deszczu nawierzchnia zamienia się w błotniste odcinki, które często zajmują całą szerokość ścieżki. Spacerowicze i rowerzyści są zmuszeni omijać te miejsca, często przenosząc na trawniki. Szczególnie trudna sytuacja panuje po południowej stronie jeziora, gdzie wąski teren przy brzegu uniemożliwia ominięcie błota. Koszt realizacji projektu wynosi również około 800 000 zł.
Ciąg dalszy inwestycji na Wildzie, Dębcu i Świerczewie
Projekt kontynuuje realizację przedsięwzięć, które zdobyły uznanie w edycjach PBO 2023 i 2024. Na Dolnej Wildzie od ul. Czechosłowackiej powstał już pierwszy odcinek wydzielonej drogi rowerowej i chodnika, a kolejny jest w trakcie budowy. Do wykonania pozostaje odcinek w rejonie skrzyżowania z ul. 28 Czerwca 1956 r. Dolna Wilda to ważna trasa rowerowa, która łączący Dębiec i Wildę. Po wschodniej stronie ulicy, na odcinku od Drogi Dębińskiej do wiaduktu nad autostradą A2, konieczna jest modernizacja, by poprawić stan infrastruktury. To trasa o znaczeniu strategicznym – jest najkrótszym połączeniem od Wartostrady do Wielkopolskiego Parku Narodowego oraz fragment europejskiego szlaku EuroVelo 9. Obecna nawierzchnia, złożona z nierównych i uszkodzonych płyt chodnikowych, zyska w tym miejscu gładki asfalt. To poprawi komfort i bezpieczeństwo zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Koszt inwestycji szacuje się na 795 000 zł.
Powstaną także kontraruchy
Projekt wprowadzenia kontraruchu rowerowego na osiedlowych ulicach zyskał aprobatę w trzech rejonach miasta. Nowe trasy pojawią się na ulicach: Winnej, Warzywnej, Pszczelnej, Wiejskiej, Mińskiej, Białostockiej, Żurawiej, Kassyusza oraz na odcinku ul. Kochanowskiego, między Sienkiewicza a Dąbrowskiego.
Poznań może już pochwalić się ponad 300 ulicami z kontraruchami i kontrapasami rowerowymi. To rozwiązanie nie tylko bezpieczne, ale także znacząco ułatwiające poruszanie się rowerem po mieście, poprawiając wygodę i efektywność codziennych podróży.
Czytaj także: „In_Spirujące Święta”. Świąteczna akcja charytatywna