Niemcy płaczą, bo sprzedali. Poznaniacy przygotowują je do wypuszczenia na tory

– Po co je sprzedawaliśmy, skoro były dobre? – pytają mieszkańcy Bonn. Chodzi o używane tramwaje, które kupił Poznań. Te przygotowywane są właśnie do wożenia pasażerów.

– Jeśli tramwaje w Polsce nadal nadają się do ruchu, to nasuwa się pytanie. Po co dokonuje się ich wymiany, ponosząc przy tym tak duże koszty? – pyta Dirk Dirksen na forum General Anzeiger Bonn. To codzienna gazeta, która poinformowała o sprzedaży tramwajów NGT6D do Poznania.

– Jeśli te „stare” tramwaje nadają się nadal do użytku w miastach naszego sąsiada, Polski – również rozwiniętego kraju i uprzemysłowionego członka UE – a miasto Poznań może je teraz przejąć za niewielkie pieniądze, to muszę zadać sobie pytanie. Czy zakup nowych tramwajów był i jest nadal absolutnie konieczny? – pyta na facebookowym forum gazety Lorenz Spillner.

Inny czytelnik zwraca uwagę, że tramwaje które kupił Poznań są bardzo przestronne. Jego zdaniem pod tym względem są lepsze od nowych, które zaczęły kursować po Bonn.

A kiedy pojadą nimi poznaniacy?

O tym, czy faktycznie kupione przez MPK wagony z Niemiec faktycznie są tak duże i wygodne, przekonamy się za jakiś czas.

– Obecnie w Poznaniu są dwa wagony NGT6D. Nie mamy zastrzeżeń do ich stanu technicznego, zresztą – zgodnie z zapowiedziami – każdorazowobierzemy pod uwagę podczas oględzin i negocjowania cen. Przywieziony został również pierwszy pakiet części zamiennych – informuje Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy MPK.

– W pierwszej kolejności z konstrukcją i obsługą wagonu zapoznają się służby techniczne. To one będą prowadzić prace związane z zaadaptowaniem go do poznańskich warunków. Po ich zakończeniu tramwaj przejdzie rozszerzone badanie techniczne, na podstawie którego będzie mógł zostać dopuszczony do ruchu – wyjaśnia Smogulecka.

Jak informuje, aktualnie służby techniczne MPK Poznań rozpoczynają prace nad pierwszym z tramwajów.

– Tym, który w przyszłości, po przygotowaniu do ruchu na naszej sieci, zaprezentujemy mieszkańcom. Jednocześnie przygotowywana jest dokumentacja związana z realizacją zadania – dodaje rzecznik MPK.

Najpierw wyjadą nowe Moderusy, potem używane bimby z Bonn

Jednak nie tylko używanymi tramwajami zajmuje się obecnie poznańskie MPK. Równocześnie skupia się na nowych Moderusach Gamma LF 04, które niedawno Poznań kupił. Trwają już intensywne szkolenia motorniczych, a niebawem mają zacząć się odbiory pierwszego wagonu.

– Modertrans Poznań prowadzi na terenie zajezdni Franowo testy dwóch Moderusów Gamma LF 04. Spodziewamy się, że pierwszy z nich zadebiutuje na liniach komunikacyjnych jeszcze wiosną tego roku – wyjaśnia Smogulecka. Zdradza, że nowe Gammy zaczną przewozić pasażerów i pasażerki wcześniej niż NGT6D.

– Tramwaje z Bonn na regularnych liniach komunikacyjnych mogą pojawić się jesienią. Ma to związek nie tylko z wprowadzeniem do ruchu Gamm, ale również znacząco mniejszym uruchomieniem w okresie letnim. Podczas wakacji część tramwajów w ogóle nie wyjeżdża do obsługi przewozów pasażerskich. Od września przywracany jest zasadniczy rozkład jazdy. To byłby dobry moment na wprowadzenie tego pojazdu na poznańskie torowiska – wyjaśnia rzecznik MPK.

Czytaj także: Wiemy, kto zagra podczas znanego festiwalu w Poznaniu

Marek Jerzak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl