Nieświadomy konsument może pogubić się w labiryncie różnych rodzajów opłat, taryf prądu i ofert energii elektrycznej. Mimo to zdecydowanej większości z nich wydaje się, że płacą za dużo. I po części mogą mieć rację. Współczesny rynek jest dziś tak konkurencyjny, że nietrudno znaleźć ofertę ze stawką mniejszą niż obecna. Warto jednak pamiętać, że kilka groszy mniej za 1 kWh nie zawsze będzie korzystne, a o atrakcyjności umowy przesądza zdecydowanie więcej czynników niż cena. Przyjrzyj im się bliżej, jeżeli chcesz uniknąć niekorzystnych warunków kontraktu na co najmniej kilkanaście najbliższych miesięcy.
Najniższa cena za 1 kWh – czy to zawsze najważniejsze?
Czy tak jak wielu konsumentów, przy porównaniu ofert sprzedaży energii elektrycznej skupiasz się wyłącznie na cenie? Chęć obniżenia kosztów jest normalna, ale może wpędzić cię w kilka pułapek.
Po pierwsze, koszt faktycznie zużytej energii (a za to płacisz sprzedawcy prądu) jest tylko częścią kwoty na rachunku za prąd. Ponadto oferty różnych firm energetycznych różnią się od siebie nieznacznie, nawet jeśli uda się zaoszczędzić, nie będą to wysokie kwoty.
Po drugie, sprzedawcy energii oferujący podejrzanie niskie ceny często stosują niekorzystne strategie marketingowe, w których niska cena za 1 kWh jest tylko przynętą, a rzeczywisty zysk generują dodatkowe opłaty. Do twojego rachunku mogą być doliczone: wysoka opłata handlowa czy też koszty usług dodatkowych, np. ubezpieczenia czy pakietu z pomocą techniczną. Te zwykle nie są obowiązkowe, ale skorzystanie z nich może być warunkiem udzielenia rabatu cenowego.
Pamiętaj więc, aby porównując oferty, zawsze uwzględniać wszystkie składniki rachunku w swoich obliczeniach.
Reputacja sprzedawcy i jakość obsługi klienta – to ważniejsze niż ci się wydaje
Atrakcyjna cena może okazać się zupełnie nieopłacalna w ostatecznym rozrachunku, jeśli nie będzie za nią szła wysoka jakość świadczonych usług. To bardzo ważne w przypadku awarii, nieścisłości w rachunkach, konieczności z uzyskaniem ważnych informacji czy problemów z licznikiem. Jeśli zdecydujesz się skorzystać z usług niesprawdzonego sprzedawcy, twoje sprawy mogą być załatwiane opieszale lub nieefektywnie.
Jeśli chcesz uniknąć problemów z obsługą, przed podpisaniem umowy:
- sprawdź opinie o danym sprzedawcy w internecie – zwróć szczególną uwagę na to, jak firma radzi sobie z reklamacjami i innymi typami zgłoszeń;
- dowiedz się, jak wygląda obsługa klienta – w pierwszej kolejności to, ile masz dróg kontaktu (telefoniczna, mailowa, poprzez konto klienta), ile czasu zajmuje rozwiązanie konkretnych spraw (znajdziesz to w warunkach umowy);
- samodzielnie oceń, w jaki sposób pracownicy firmy podchodzą do klientów – czy wyczerpującą odpowiadają na twoje pytania, czy dokładnie tłumaczą, jak wygląda zawarcie umowy na dostawy energii, czy przedstawiają ci projekcję wszystkich kosztów.
Pamiętaj przy tym, że pod pojęciem „jakość obsługi” kryje się więcej, niż tylko szybkie rozwiązywanie problemów. To również komfort korzystania z energii elektrycznej na co dzień. Dobrze, jeśli firma energetyczna jest elastyczna i możesz wybrać, w jaki sposób rozliczasz się za zużycie: miesięcznie, na podstawie prognoz czy rzeczywistego zużycia, na podstawie papierowego rachunku czy e-faktury.
Dużą zaletą jest też konto klienta online, gdzie możesz przejrzeć całą historię rachunków, wraz z wielkością poboru prądu w poszczególnych okresach. Ponadto niektóre firmy dają dostęp do narzędzi analitycznych, dzięki którym możesz stworzyć plan oszczędnościowy i skutecznie obniżyć swoje wydatki na energię.
Nie czytasz całej umowy na prąd? Może cię to sporo kosztować!
Podpisanie umowy bez jej dokładnego przeczytania to gotowy przepis na problemy. Tymczasem nawet najdrobniejsze zapisy, np. regulaminy promocji, tryby reklamacji czy kary umowne za wcześniejsze odstąpienia od umowy, mogą poważnie wpłynąć na wysokość rachunków za prąd. W dokumencie mogą być ukryte klauzule dotyczące podwyżek cen po określonym czasie, automatycznego przedłużenia umowy na mniej korzystnych warunkach czy opłat za dodatkowe usługi, których wcale nie potrzebujesz.
Zawsze czytaj więc całą umowę, łącznie z aneksami i Ogólnymi Warunkami Umowy (OWU). Jeśli czegoś nie rozumiesz, nie wahaj się zadawać pytań przedstawicielowi handlowemu. I, co najważniejsze, nie podejmuj decyzji pod presją czasu, skuszony sloganami typu „oferta ważna tylko dzisiaj”.
Szczegółowa analiza cennika i samego sprzedawcy energii to twoja najlepsza obrona przed nieuczciwymi praktykami i niekorzystnymi ofertami. Im sumienniej podejdziesz do tej kwestii, tym korzystniejszą ofertę wybierzesz – i dla siebie, i dla twojego portfela.