Powstają tu nowe gmachy Muzeum Powstania Wielkopolskiego, rewitalizowany jest też teren Starej Rzeźni. Wkrótce ten kwartał miasta stanie się tłumnie odwiedzanym przez poznaniaków i turystów terenem.
Chodzi o obszar Starego Miasta ograniczony ulicami: Garbary, Małe Garbary, Północną i Świętym Wojciechem. Kiedy równo 125 lat temu, 1 marca 1900 r. otwarto w tym miejscu Rzeźnię Miejską, przez teren ten przewijały się setki pracowników. Jednak po stu latach istnienia, w 2000 r. rzeźnię zamknięto. Nieco później podobny los spotkał również lodowisko „Bogdanka”. Spory kwartał miasta położony tak blisko jego serca – Starego Rynku zamarł. Niebawem jednak stanie się on ponownie ważnym i tłumnie odwiedzanym miejscem na jego mapie.
Muzeum i biura, czyli sporo pieszych
Trwają prace związane z budową nowej siedziby Muzeum Powstania Wielkopolskiego. Nieopodal rozpoczęła się rewitalizacja przestrzeni zamkniętej przed ćwierćwieczem rzeźni. Będą tu mieszkania, biura i restauracje. Na razie remontowano są tu zabytkowe budynki przy bramie od strony Garbar. Przez lata był tu też parking.
– W przyszłości na wysokości niegdysiejszego parkingu pojawią się przystanki tramwajowe planowanej linii, która pobiegnie tędy w kierunku Szelągowskiej i dalej Naramowic – mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Potoki pieszych będą przemieszczały się w stronę Starej Rzeźni i Muzeum ul. Wroniecką także od strony Starego Rynku. Ci będą jednak musieli przekroczyć szeroką i stanowiącą barierę ul. Małe Garbary. W latach 60. mówiło się o wpuszczeniu jej pod ziemię. Planu jednak nigdy nie zrealizowano.
Najpierw budowa I ramy komunikacyjnej
– Zgodnie z polityką przestrzenną miasta, wyrażoną między innymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Poznania, ulica Solna jest elementem podstawowego układu komunikacyjnego miasta. Ewentualne zmiany charakteru i roli tej ulicy będą możliwe po zrealizowaniu tzw. I ramy komunikacyjnej, która docelowo ma przejąć między innymi rolę układu ulic Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnica i Solnej – wyjaśnia Łukasz Olędzki, Główny Specjalista ds. Kształtowania Relacji Społecznych w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.
Przypomnijmy, północna część I ramy miałaby biec południową stroną torów kolejowych, od ul. Podwale i łączyć się z ul. Przepadek. Na to jednak będzie trzeba jeszcze poczekać.


