Na nowe Małe Garbary jeszcze poczekamy. Najpierw pierwsza rama

Powstają tu nowe gmachy Muzeum Powstania Wielkopolskiego, rewitalizowany jest też teren Starej Rzeźni. Wkrótce ten kwartał miasta stanie się tłumnie odwiedzanym przez poznaniaków i turystów terenem.

Chodzi o obszar Starego Miasta ograniczony ulicami: Garbary, Małe Garbary, Północną i Świętym Wojciechem. Kiedy równo 125 lat temu, 1 marca 1900 r. otwarto w tym miejscu Rzeźnię Miejską, przez teren ten przewijały się setki pracowników. Jednak po stu latach istnienia, w 2000 r. rzeźnię zamknięto. Nieco później podobny los spotkał również lodowisko „Bogdanka”. Spory kwartał miasta położony tak blisko jego serca – Starego Rynku zamarł. Niebawem jednak stanie się on ponownie ważnym i tłumnie odwiedzanym miejscem na jego mapie.

Muzeum i biura, czyli sporo pieszych

Trwają prace związane z budową nowej siedziby Muzeum Powstania Wielkopolskiego. Nieopodal rozpoczęła się rewitalizacja przestrzeni zamkniętej przed ćwierćwieczem rzeźni. Będą tu mieszkania, biura i restauracje. Na razie remontowano są tu zabytkowe budynki przy bramie od strony Garbar. Przez lata był tu też parking.

– W przyszłości na wysokości niegdysiejszego parkingu pojawią się przystanki tramwajowe planowanej linii, która pobiegnie tędy w kierunku Szelągowskiej i dalej Naramowic – mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Potoki pieszych będą przemieszczały się w stronę Starej Rzeźni i Muzeum ul. Wroniecką także od strony Starego Rynku. Ci będą jednak musieli przekroczyć szeroką i stanowiącą barierę ul. Małe Garbary. W latach 60. mówiło się o wpuszczeniu jej pod ziemię. Planu jednak nigdy nie zrealizowano.

Najpierw budowa I ramy komunikacyjnej

– Zgodnie z polityką przestrzenną miasta, wyrażoną między innymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Poznania, ulica Solna jest elementem podstawowego układu komunikacyjnego miasta. Ewentualne zmiany charakteru i roli tej ulicy będą możliwe po zrealizowaniu tzw. I ramy komunikacyjnej, która docelowo ma przejąć między innymi rolę układu ulic Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnica i Solnej – wyjaśnia Łukasz Olędzki, Główny Specjalista ds. Kształtowania Relacji Społecznych w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.

Przypomnijmy, północna część I ramy miałaby biec południową stroną torów kolejowych, od ul. Podwale i łączyć się z ul. Przepadek. Na to jednak będzie trzeba jeszcze poczekać.

Czytaj także: Zatrważające statystyki. 13 osób zmarło na grypę

Marek Jerzak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl