Ważne

MPK Poznań podnosi wynagrodzenia. „Brakuje niemal 190 kierowców i 50 motorniczych”

MPK Poznań od marca podniosło wynagrodzenia dla kierowców autobusów i motorniczych. Otrzymali oni podwyżkę w kwocie 550 zł brutto (w tym premia). Każdy nowo zatrudniony pracownik na tych stanowiskach otrzymuje wynagrodzenie w kwocie 5310 zł. W tym premia w kwocie 620 zł brutto. Niestety „brakuje niemal 190 kierowców i 50 motorniczych”.

MPK Poznań stara się o dodatkowe ręce do pracy

Wynagrodzenie zasadnicze kierowców autobusu i motorniczych rośnie wraz ze stażem. Wynagrodzenie osobowe zawiera m.in. wynagrodzenie zasadnicze, premie, nadgodziny, dodatek nocny, wynagrodzenie za urlop bądź chorobę, ekwiwalent za urlop, nagrody, odprawy. Nie zawiera świadczeń na rzecz pracownika np. ekwiwalent za pranie munduru.

Jak przekazuje nam Agnieszka Smogulecka z MPK Poznań zarząd spółki „stale podejmuje działania dla poprawy sytuacji płacowej. Położenie spółki, która mierzy się ze skutkami ekonomicznymi pandemii, wojny w Ukrainie, rosnącą inflacją, podwyżkami cen, w szczególności paliw, energii elektrycznej, części zamiennych do taboru oraz kosztów usług jest jednak trudne”.

– Pomimo tego w ubiegłym roku przeprowadzono podwyżki wynagrodzeń, w tym ze środków własnych MPK Poznań uzyskanych w drodze redukcji kosztów. Zarząd Spółki pozostaje w bieżącym kontakcie z Właścicielem oraz Zarządem Transportu Miejskiego w Poznaniu (który jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego), a także organizacjami związkowymi, aby w jak najwyższym możliwym stopniu podążać za zmianami wynagrodzeń na konkretnym rynku pracy – informuje nas Agnieszka Smogulecka z MPK Poznań.

Prowadzone są intensywne działania rekrutacyjne, stale przyjmowane są nowe osoby do pracy. Powodem dalszych braków jest fakt, że dotychczasowi pracownicy odchodzą na emeryturę bądź do innych pracodawców.

– W stosunku do planu i potrzeb (zależnych od wielkości zlecanej pracy przewozowej) brakuje niemal 190 kierowców i 50 motorniczych. Istniejące wakaty (w liczbie ok. 100) są doraźnie uzupełniane kierowcami z firm zewnętrznych i zleceniobiorcami, a także nadgodzinami pracowników – dodaje Agnieszka Smogulecka.

W ocenie MPK Poznań obecnie wielkością minimalną zapewniającą usługę przewozową na akceptowalnym poziomie jest ok. 70-90 wakatów do uzupełnienia. Dlatego miejskie przedsiębiorstwo aktywnie poszukuje kierowców autobusów oraz organizuje kursy dla osób, które uprawnień nie mają, ale chciałyby podjąć pracę na stanowisku kierowca autobusu.

– Na razie jest zbyt wcześnie, aby oceniać, czy (i jaki) wpływ miała tegoroczna podwyżka na zainteresowanie pracą w Spółce – komentuje rzeczniczka MPK Poznań.

Czytaj też: „Autobusy, co chwila wypadają z kursów”. Poznaniacy wściekli na MPK Poznań

Maciej Szymkowiak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl