Miasto ogłasza przetarg na budowę trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka

Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, na budowę trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. Firma, która go wygra będzie musiała wybudować nowe torowisko i przystanki.

O budowie linie tramwajowej, która będzie poprowadzona ulicą Ratajczaka mówiło się od dawna. Dziś okazuje się, że sen wielu poznaniaków, którzy korzystają z komunikacji miejskiej zaczyna się spełniać. Poznańskie Inwestycje Miejskie w przetargu szukają wykonawcy, który tę trasę wybuduje.

– Budowa nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka to ważna inwestycja rozwijająca komunikację zbiorową w naszym mieście. Sprawi, że dojazd do centrum będzie łatwiejszy, zwłaszcza z perspektywy mieszkańców Wildy i Dębca. Dążymy do uspokojenia ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego, by piesi mogli czuć się swobodniej i bezpieczniej. Po zakończeniu tej inwestycji, do dyspozycji mieszkańców i turystów będzie nie tylko ta nowa trasa tramwajowa, ale też odnowiona ul. Św. Marcin i Stary Rynek – mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Nowe przystanki tramwajowe wybudowane zostaną na wysokości Starego Browaru. Będą to tzw. przystanki wiedeńskie, czyli wyniesione tak, jak np. na nowym przystanku Ratajczaka na ul. Św. Marcin.

Żeby jednak tramwaj przejechał przez ul. Ratajczaka trzeba przebudować węzeł komunikacyjnego u zbiegu ul. Królowej Jadwigi, al. Niepodległości, ul. Niezłomnych i ul. Matyi. W trzech miejscach znikną schody prowadzące do przejścia podziemnego, bo dojście na przystanek tramwajowy Wierzbięcice będzie możliwe nowym, naziemnym przejściem dla pieszych z przejazdem rowerowym. Wyremontowane zostaną także schody prowadzące do parku Karola Marcinkowskiego. Na przebudowywanym odcinku zrobi się także bardziej zielono. W ramach inwestycji zaplanowano nasadzenia 36 nowych drzew i ponad 4 tysięcy krzewów. Ul. Ratajczaka od skrzyżowania z ul. Św. Marcin do ul. Ogrodowej ma być strefą zamieszkania.

 

wizualizacja : źródło : PIM

 

– Nadchodząca inwestycja to nie tylko trasa tramwajowa, ale też gruntowana przebudowa ul. Ratajczaka. Chodniki dla pieszych będą szersze, pojawi się infrastruktura rowerowa, przybędzie zieleni. Przebudowane zostaną też sieci uzbrojenia podziemnego. Liczymy na pomyślne rozstrzygnięcie postępowania przetargowego. Potencjalni wykonawcy mają czas na składanie swoich ofert do 7 marca – mówi Marcin Gołek wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Trasa tramwajowa w ul. Ratajczaka jest drugim etapem Programu Centrum. Pierwszy obejmuje odnowę ul. Św. Marcin oraz sąsiednich ulic, m.in. Al. Marcinkowskiego. Nowa trasa wybudowana zostanie na odcinku od ul. Królowej Jadwigi do ul. Św. Marcin. Dalej, do ul. 27 Grudnia, torowisko powstanie w ramach pierwszego etapu Programu Centrum, obejmującego także przebudowę południowej strony pl. Wolności i ul. 27 Grudnia. Przetarg na te prace został już ogłoszony wcześniej.

 

wizualizacja/ źródło : PIM

 

Ul. Ratajczaka ma być łącznikiem komunikacyjnym dla tych, którzy jadą z centrum miasta, (od ul. Św. Marcin do okolic dworca PKP) w stronę Wildy. W założeniu nowy odcinek trasy tramwajowej ma skróci czas dojazdu do śródmieścia – zwłaszcza mieszkańcom Dębca i Wildy. Trasa ta będzie również dodatkową osią komunikacyjną biegnącą w relacji południe-północ Poznania – pozwoli na to planowany w ostatnim etapie Programu Centrum prawoskręt torowiska z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a następnie przyszłe połączenie tramwaju z Garbar w stronę Naramowic.

Artur Adamczak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl