Strefa mieszkańca

Łuk przy Okrąglaku przetestowany

W niedzielę, 22 czerwca, o godzinie 10:00 z przystanku Teatr Polski na ulicy 27 Grudnia w Poznaniu wyruszyły trzy tramwaje – Tatra, Gamma oraz Beta. Przeprowadzono testy nowo wybudowanego łuku tramwajowego przy Okrąglaku. 

– Realizacja inwestycji przebiegała sprawnie. Prace prowadzone były tak, by zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. Roboty odbywały się również w weekendy, a wszelkie zmiany w organizacji ruchu były odpowiednio wcześniej komunikowane – mówi Marek Borkowski, prezes spółki Terlan. – W trakcie budowy zastosowano nowoczesne technologie, m.in. maty wibroizolacyjne pod płytą torową, które skutecznie ograniczają drgania przenoszące się na otoczenie oraz zastosowano nowoczesną technologie wzmocnienia podłoża gruntowego za pomocą mikro pali samowiercących. 

Szczególną uwagę poświęcono ochronie zabytkowego Okrąglaka. Budynek został zabezpieczony ścianą oporową, a prace przy jego fundamentach prowadzono ręcznie, bez użycia ciężkiego sprzętu. Cały czas monitorowano poziom drgań oraz stan techniczny obiektu, a rozwiązania techniczne konsultowano z ekspertami. Dzięki temu udało się połączyć rozwój infrastruktury z troską o dziedzictwo architektoniczne miasta.

fot. PIM

Jeden łuk – wiele możliwości 

Łuk przy Okrąglaku to niewielki, ale bardzo istotny fragment sieci tramwajowej w Poznaniu. Umożliwi skręt w prawo dla tramwajów jadących ulicą 27 Grudnia. Będą mogły kontynuować jazdę nie tylko przez ul. Fredry – w kierunku mostu Teatralnego lub przez ul. Gwarną – w stronę ulicy Św. Marcin, ale także zyskają możliwość kursów w kierunku Garbar i Śródki. 

Po zakończeniu budowy łuku przy Okrąglaku sieć torowa w centrum zyska na elastyczności i będzie bardziej odporna na ewentualne awarie. Nawet jeśli tymczasowo nie będzie możliwości przejazdu tramwajów z Garbar i centrum w kierunku mostu Teatralnego lub Kaponiery, będzie możliwość przekierowania ruchu z ul. 27 Grudnia w stronę Garbar i dalej. Wówczas mieszkańcy centrum nie zostaną pozbawieni komunikacji tramwajowej.  

Łuk torowy zyska na znaczeniu po otwarciu trasy w ul. Ratajczaka. W sytuacji np. konieczności wprowadzenia doraźnych zmian w układzie linii możliwie będzie wytyczenie połączenia z Dębca, Wildy lub Górczyna przez centrum w kierunku Garbar, Śródki czy Miłostowa. 

Jeszcze większe możliwości wykorzystania torów przy Okrąglaku pojawią się w momencie uruchomienia II etapu trasy tramwajowej na Naramowice (Wilczak-Małe Garbary), a także w przyszłości: po wybudowaniu tras tramwajowych na osiedle Kopernika oraz od Zawad do ulicy Głównej. Powstanie wówczas potrzeba wytyczenia w sieci całkowicie nowych połączeń i bez wątpienia nowa relacja w ścisłym centrum będzie miała istotne znaczenie dla całego układu komunikacyjnego. 

Ostatni element ważnego węzła 

Łuk umożliwiający skręt tramwajów z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego jest dopełnieniem prac w rejonie Okrąglaka i placu Wolności zrealizowanych do tej pory w ramach Programu Centrum.  

Pierwotnie węzeł miał zostać rozbudowany podczas prac na ul. 27 Grudnia, jednak roboty odłożono w czasie z uwagi na wątpliwości właściciela Okrąglaka. Miasto zawarło z nim ugodę zatwierdzoną przez Sąd Okręgowy w Poznaniu, na mocy której część piwnic zlokalizowanych pod pasem drogowym będzie zasypana a wszelkie roboty budowlane będą prowadzone ze szczególną ostrożnością. Po podpisaniu i zatwierdzeniu ugody przeprowadzone zostały pozostałe procedury administracyjne, m.in. pozyskano pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków.

Materiał Partnera
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl