Hybrydowy Zespół Trakcyjny Impuls 2 typu 36WEh, to pierwszy polski pojazd szynowy, który posiada zarówno napęd elektryczny, jak i spalinowy.
Impuls 2 został wyposażony w dwusystemowy (hybrydowy) napęd. Pozwala on na jazdę zarówno pod trakcją elektryczną, jak i na trasach niezelektryfikowanych, dzięki silnikowi spalinowemu. 8 sierpnia zmodernizowany pojazd został oficjalnie włączony do składu pociągów Kolei Wielkopolskich.
– Zastosowanie innowacyjnej technologii sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazdu znacznie wzrasta. W zależności od potrzeb, pojazdy hybrydowe będą mogły obsługiwać wszystkie siedemnaście odcinków linii, po których kursują nasze pociągi – mówi Marek Nitkowski, prezes zarządu spółki Koleje Wielkopolskie.
Pociągi z napędem spalinowym zostały zakupione przez Wielkopolski Urząd Marszałkowski i Koleje Wielkopolskie kilka lat temu. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł około 23 milionów złotych. Do tej pory 6 składów z silnikiem diesla kursowało przede wszystkim na trasie Poznań – Wolsztyn i Poznań Wągrowiec. Jeździły z prędkością 120 km/h.
Przerobienie Impulsu 2 na hybrydę, kosztowało 2 miliony złotych. Teraz pociąg będzie mógł jeździć z prędkością 160 km/h i obsługiwać także więcej tras. Będzie także bardziej przyjazny środowisku. Pozostałe pojazdy 36WEhd zostaną zmodyfikowane do końca 2023 roku.
czytaj także: Warto zbierać deszczówkę. Urzędnicy dają na to pieniądze