Swarzędz jest jedyną z ościennych gmin, do której poznaniacy nie dojadą, płacąc tPortmonetką w karcie PEKA. Właśnie zakończyły się konsultacje społeczne. Nic w tej kwestii się nie zmieni.
Od lat władze Poznania i Swarzędza zastanawiają się jak poprawić komunikację pomiędzy obydwoma miastami. Pojawiła się nawet koncepcja wspólnego przedsięwzięcia. Chodzi o budowę linii tramwajowej. Czy miałaby ona sens? To wykaże analiza zasadności budowy tramwaju prowadzona przez ZTM. Ten sam, do którego Swarzędz nie chce przystąpić. W tej kwestii jednak na razie nic się nie zmieni. Właśnie zakończyła się analiza wyników konsultacji społecznych w przedmiocie integracji komunikacji miejskiej Swarzędza z komunikacją Poznania.
Nie chcą komunikacji metropolitalnej Poznania
– Ich wyniki wskazują, że większym poparciem wśród mieszkańców cieszy się aktualny model funkcjonowania komunikacji miejskiej. W tym bezpłatne przejazdy wielu grup dla mieszkańców (np. uczniów i studentów) – informuje Mariusz Szrajbrowski, kierownik Wydziału Nadzoru Właścicielskiego i Transportu Urzędu Miasta i Gminy Swarzędz.
– Uznajemy przy tym, że opinie mieszkańców mogą się zmienić. Stąd deklarujemy, że podobne konsultacje będą w przyszłości powtarzane – dodaje Szrajbrowski. Dodaje, że wiele szczegółów włączenia swarzędzkiej komunikacji do systemu transportu publicznego miasta Poznania uzgodniono już wcześniej.
– Warunki ewentualnego porozumienia są nam znane. Przy tym kwestią, która nadal nie została rozwiązana jest, naszym zdaniem nadmierny, poziom kosztów administracyjnych, które musielibyśmy, jako Gmina, ponosić – dodaje Mariusz Szrajbrowski.
To oznacza, że jadąc do Swarzędza nadal będziemy musieli kupować zupełnie inny bilet. Inny niż ten, z którym dojedziemy do Tarnowa Podgórnego czy Lubonia.
Jaka jest w tej kwestii opinia Zarządu Transportu Miejskiego, który skupia przewoźników z Poznania i dziewiętnastu ościennych gmin?
Poznań chce, ale na darmowe przejazdy się nie zgodzi
– W kwestii integracji komunikacji z gminą Swarzędz nasza opinia jest niezmienna od lat. Chcielibyśmy, żeby w systemie w pełni zintegrowanego transportu funkcjonował także Swarzędz. To samorząd z wielkim potencjałem pasażerskim i rozbudowanym transportem publicznym – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM. Jego zdaniem zapewnienie atrakcyjnych warunków podróżowania transportem publicznym jest najważniejsze.
– Należy jednak podkreślić, że decyzja o przystąpieniu do wspólnego systemu pozostaje w wyłącznej kompetencji Swarzędza – dodaje Trzebiatowski. Zwraca uwagę na bezpłatne przejazdy. W Swarzędzu korzystać z nich mogą uczniowie w wieku do 24 lat, studenci czy np. osoby w wieku powyżej 65 lat. To właśnie ma blokować pełną integrację.
– W systemie transportu zintegrowanego organizowanego przez ZTM powyższe ulgi i zwolnienia nie są planowane. Wprowadzenie tego typu uprawnień wyłącznie dla integrowanych linii ze Swarzędza stanowiłoby odstępstwo od jednolitych zasad korzystania z transportu zbiorowego na pozostałych liniach organizowanych przez ZTM – tłumaczy Trzebiatowski. Jego zdaniem pasażerowie mogliby mieć problem ze zrozumieniem tego, gdzie mają zniżki lub bezpłatne przejazdy, a gdzie nie.
– Obecnie nie są prowadzone rozmowy dotyczące rozszerzenia integracji transportu i objęcie nim innych linii poza liniami nr 173, 416 i 425 – podsumowuje Bartosz Trzebiatowski z ZTM.