II Festiwal Moniuszki w Poznaniu. Klasyka i nowoczesność na jednej scenie

Od 28 września do 13 października Teatr Wielki w Poznaniu stworzy centrum muzyki operowej, za sprawą drugiej edycji Festiwalu Moniuszki. Zaprezentowany zostanie różnorodny program z myślą zarówno o miłośnikach klasycznych interpretacji dzieł Stanisława Moniuszki, jak i tych, którzy szukają świeżych, nowatorskich spojrzeń na twórczość kompozytora.

Tegoroczny Festiwal otworzy premierowe wykonanie opery „Flis”, która zostanie zaprezentowana w kameralnej formie opracowanej przez Jakuba Mateusza Lisa. Jest to czwarta realizacja tego dzieła na poznańskiej scenie, jednak tym razem zostanie zaprezentowana w Teatrze Polskim, co samo w sobie stanowi innowacyjne podejście do inscenizacji. Reżyserię powierzono Barbarze Poll, a kierownictwo muzyczne sprawować będzie Rafał Kłoczko.

– Pracujemy na unikatowej partyturze „Flisa”, która powstała w oparciu o pierwotne, niestety zaginione rękopisy. Wersja kameralna, którą przygotowaliśmy, pozwala na subtelniejsze brzmienia i większą intymność, co jest możliwe dzięki kameralnemu otoczeniu Teatru Polskiego. Dzięki kameralnej wersji opery możemy na scenie pozwolić sobie na więcej emocji i delikatnych niuansów muzycznych, które byłyby trudne do uchwycenia przy pełnej orkiestrze. Każdy widz w Teatrze Polskim poczuje się jak uczestnik wydarzeń na scenie – powiedział Rafał Kłoczko.

rel="nofollow"
Rafał Kłoczko (fot. Łukasz Gdak)

„Jawnuta” – międzynarodowy sukces powraca

Jednym z najmocniejszych punktów programu będzie pokaz „Jawnuty”, poruszającej opery w reżyserii Ilario Lanzino. Spektakl zdobył prestiżową nagrodę International Opera Awards za „dzieło odkryte na nowo” w 2021 roku. Znowu powróci, aby zachwycić poznańską publiczność. Historia miłości zmagającej się z uprzedzeniami i stereotypami, stanowi jednocześnie refleksję nad współczesnymi problemami społecznymi.

– Moniuszko tworzył wspaniałe dzieła liryczne, niestety wciąż niedoceniane. W naszym festiwalu chcemy zwrócić uwagę nie tylko na jego opery, ale także na mniej znane pieśni. Zasługują one na szersze uznanie. Jednocześnie planujemy rozszerzać repertuar, promując twórczość innych polskich kompozytorów – podkreśla Szymon Mechliński, dyrektor artystyczny festiwalu.

Wieczory z pieśniami Moniuszki

Nie zabraknie również klasycznych interpretacji. Festiwal będzie doskonałą okazją, by rozsmakować się w pieśniach Moniuszki. Te zabrzmią podczas dwóch wyjątkowych wieczorów w operowym foyer Bazarze Poznańskim. W wykonaniu artystów Teatru Wielkiego, pod batutą Andreia Yakushaua, publiczność będzie mogła delektować się ponadczasową muzyką polskiego mistrza.

Festiwal Moniuszki nie zapomina także o najmłodszych melomanach. Specjalnie dla dzieci w wieku od 0 do 3 lat i ich opiekunów przygotowano widowisko najnaj/MONIUSZKO. Jest to interaktywna, muzyczna opowieść, która pobudza wyobraźnię najmłodszych, wykorzystując głos ludzki, fortepian i instrumenty perkusyjne.

– Twórczość Moniuszki jest inspirująca i daje nam wiele możliwości interpretacyjnych, które chętnie odkrywamy na nowo. Festiwal Moniuszki jest pretekstem do wspierania tradycji operowej i narodowej spuścizny. Chcemy, aby młodzi, zdolni artyści dostrzegali wartość tej muzyki i kontynuowali jej promocję, zarówno w Polsce, jak i za granicą – mówiła Renata Borowska-Juszczyńska, dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Renata Borowska-Juszczyńska (fot. Łukasz Gdak)

Klasyka i nowoczesność

II Festiwal Moniuszki to wydarzenie, które łączy różne formy artystycznej ekspresji – od klasycznych oper, przez współczesne interpretacje, po interaktywne spektakle dla dzieci. Zróżnicowany program ma na celu pokazanie uniwersalności twórczości Moniuszki i jej znaczenia zarówno dla współczesnej kultury, jak i młodych pokoleń.

Premiera „Flisa” odbędzie się 28 września o godz. 19 w Teatrze Polskim, a kolejne wydarzenia festiwalowe rozciągną się aż do połowy października.

– Nie starałam się modernizować tej opery, ale raczej skupiłam się na relacjach między bohaterami. Szczególnie interesowała mnie postać Zosi, która funkcjonuje w męskim otoczeniu. Chciałam pokazać, jak walczy o swoją pozycję i tożsamość w małej społeczności – stwierdziła Barbara Poll, reżyserka opery „Flis”.

Barbara Poll (fot. Łukasz Gdak)

Czytaj też: Artyści i artystki śpiewają za darmo dla powodzian. „Moja i twoja nadzieja”

Maciej Szymkowiak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl