Materiał partnera

Ich kaloryfery ogrzewa… fabryka Volkswagena

Aż 6,5 tys. mieszkań Poznania ma ciepłe kaloryfery, bo… produkuje się tu samochody. Jak to możliwe? To niejedyne ekologiczne rozwiązanie stosowane przez firmę Volkswagen Poznań.

Największy pracodawca w regionie ogrzewa mieszkania poznaniaków już od siedmiu lat. Od 2017 r. Odlewnia Volkswagen Poznań odzyskuje bowiem ciepło powstające przy pracy sprężarek i przekazuje je do miejskiej sieci ciepłowniczej. Dwa lata temu zakończył się drugi etap projektu, który polega na odzyskiwaniu ciepła z wytapialni aluminium.

W fabryce zainstalowano urządzenia do odzyskiwania ciepła. Te, choć jeszcze jakiś czas uciekało w powietrze, teraz podgrzewa wodę i trafia do kaloryferów mieszkańców południowej części miasta. Dzięki takiemu rozwiązaniu w elektrociepłowni Karolin można zaoszczędzić na węglu, a co za tym idzie chronić też czystość powietrza. Takie ogrzewanie jest też tańsze, a i produkcja komponentów do m. in. samochodów elektrycznych bardziej ekologiczna.

Wszystko dzięki współpracy z dostawcą ciepła do naszych mieszkań, z firmą Veolia Energia Poznań. Ciepło pochodzące z pieców do wytopu aluminium pozwala na zmniejszenie przez Veolię emisji dwutlenku węgla o 2,44 tys. ton. To również 16 tysięcy megawatogodzin odzyskanej energii cieplnej.

fot.  Volkswagen Poznań

A jak wygląda proces ogrzewania mieszkań przez fabrykę Volkswagena w rzeczywistości?

Aluminium, z którego wytwarzane są komponenty do produkcji aut, topione jest w piecach gazowych. Podczas procesu wytapiania powstają znaczne ilości ciepła, które nie było wcześniej wykorzystywane i trafiało bezpośrednio do atmosfery. Później kierowane jest ono do wymiennika, gdzie ogrzewana jest woda. Przez kolejny wymiennik jest przekazywane do instalacji ciepłowniczej firmy Veolia Energia Poznań.

Montaż instalacji do odzysku ciepła z pieców odlewniczych rozpoczął się w Odlewni Volkswagen Poznań na przełomie III i IV kw. 2021 r. Wtedy uruchomiono odzysk ciepła na pierwszym z pieców odlewniczych. Jeszcze w czerwcu 2022 r. ruszyły prace nad włączeniem do programu drugiego pieca. Teraz ciepło odzyskiwane jest już z czterech pieców odlewniczych.

Volkswagen daje poznaniakom ciepło

Inwestycja ta pozwoliła na ogrzewanie ok. 6,5 tys. okolicznych mieszkań w 45 budynkach wielorodzinnych znajdujących się na poznańskim Górczynie i zlokalizowanych m.in. przy ul. Głogowskiej, Góreckiej, Kolejowej, Krauthofera, a także centrum handlowego oraz zakładu gospodarki odpadami. 

– Trzeba jeszcze pamiętać o stratach ciepła. Karolin położony jest na północy miasta, nasza fabryka zaś na południu. Gdy transportujemy ciepło do mieszkań np. na Górczynie, ma ono znacznie krótszą drogę do pokonania. Skutkiem tego straty ciepła w jego transporcie są znacznie mniejsze – wyjaśnia Patrycja Kasprzyk, rzeczniczka prasowa firmy Volkswagen Poznań.

– Inwestujemy w technologie, które nie tylko ograniczają zużycie wody, energii czy emisję dwutlenku węgla. Dbamy o to, by wdrażane technologie eliminowały również marnotrawstwo energii i wykorzystywały potencjały energetyczne już u źródła – zaznacza Robert Wielgoss, dyrektor Odlewni Volkswagen Poznań.

Volkswagen nie tylko dzieli się ciepłem. Pochłania też chłód

Jak się okazuje Odlewnia nie tylko dzieli się ciepłem, ale i pochłania chłód. W lutym br. zakończono tu proces implementacji technologii free coolingu. Co to takiego?

Free cooling, czyli swobodne chłodzenie, to ekonomiczna metoda wykorzystania niskich temperatur powietrza zewnętrznego do wspomagania chłodzenia wody, która może być następnie wykorzystana w procesach przemysłowych, jak np. w przypadku Odlewni Volkswagen Poznań – do chłodzenia maszyn i urządzeń produkcyjnych.

Powietrze atmosferyczne o temperaturze poniżej 14°C jest wykorzystywane w Odlewni Volkswagen Poznań jako źródło „darmowego chłodu” pozwalającego schłodzić funkcjonujące w wysokich temperaturach maszyny i urządzenia. Wcześniej chłodzenie maszyn odbywało się za pomocą agregatów chłodniczych, co generowało znaczne zużycie energii elektrycznej przez cały rok. W tej chwili wydajność chłodnicza w sprzyjających warunkach atmosferycznych jest zapewniana przez powietrze zewnętrzne, przepływające przez wymiennik free coolingu. Rozwiązanie pozwala zaoszczędzić 200 MWh energii elektrycznej rocznie, czyli tyle, ile zużywa ok. 65 gospodarstw domowych. Jednocześnie, dzięki konsekwentnej polityce środowiskowej, zużycie energii w odlewni Volkswagen Poznań zostało zredukowane łącznie o prawie 25 proc. w stosunku do wyników z 2010 roku

Zasadzili las węglowy. Oczyszcza powietrze dla poznaniaków

Warto też dodać, że Volkswagen stara się nie tylko zmniejszać emisję CO2, ale i działać na rzecz lasów, które pochłaniają dwutlenek węgla.

Tak we współpracy z Dyrekcją Lasów Państwowych, Nadleśnictwem Babki oraz z Instytutem Badawczym Leśnictwa w bliskim sąsiedztwie zakładu zaczął powstawać pierwszy w Poznaniu ekosystem leśny o zwiększonej chłonności dwutlenku węgla. Tzw. las węglowy w dłuższej perspektywie będzie poprawiał jakość powietrza w mieście. To pierwszy tego typu projekt leśno–badawczy na terenie Poznania. Ten niekonwencjonalny las powstał na terenie obejmującym 17,76 ha w obszarze Nadleśnictwa Babki.

Volkswagen Poznań stara się też, by wyjeżdżające z fabryki pojazdy nie szkodziły naszemu środowisku. Taki jest produkowany tu Volkswagen Caddy. Może on przejechać aż 120 kilometrów w trybie wyłącznie elektrycznym. Oznacza to, że w eksploatacji miejskiej możemy jeździć nim korzystając wyłącznie z energii elektrycznej. Jednocześnie wyjeżdżając w trasę można cieszyć się dużym zasięgiem, jaki daje silnik spalinowy. Volkswagen Caddy w wersji hybrydowej produkowany jest w Poznaniu od września br.

Tylko tu powstaje Volkswagen Caddy

– Produkcja modeli hybrydowych wymagała od nas dostosowania linii produkcyjnych szczególnie w obszarze budowy karoserii i montażu, ale przede wszystkim inwestycji w rozwój kompetencji naszych pracowników. Dzięki temu jesteśmy lepiej przygotowani do wyzwań, jakie stoją obecnie przed branżą motoryzacyjną – podkreśla Stefanie Hegels, prezeska Volkswagen Poznań.

Volkswagen Caddy to jeden z liderów w swoim segmencie. Od ponad 20 lat jest produkowany wyłącznie w zakładzie Volkswagena w Poznaniu, skąd trafia na rynki całego świata. Tylko w zeszłym roku z fabryki w stolicy Wielkopolski wyjechało prawie 87 tysięcy modeli Caddy 5.

fot.  Volkswagen Poznań

Volkswagen Poznań w ramach strategii środowiskowej od lat wdraża projekty, których celem jest zmniejszenie oddziaływania na środowisko zakładów produkcyjnych w Poznaniu, Swarzędzu i Wrześni.

Celem głównym wszystkich działań jest całkowita dekarbonizacja procesów produkcyjnych do 2040 roku. Warto podkreślić, że energia, która dziś jest wykorzystywana w zakładach Volkswagen Poznań pochodzi w 100 procentach ze źródeł odnawialnych.

fot. źródło: materiał partnera

Materiał Partnera
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl