Długo wyczekiwany powrót. Tramwaje wróciły do centrum i na trasę kórnicką

Tramwaje wróciły na przebudowane torowiska w centrum i na trasie kórnickiej. Kursują zgodnie z nowym, stałym układem komunikacyjnym. Gruntownie zmodernizowany trasy mają poprawić jakość komunikacji zbiorowej w Poznaniu.

W sobotę, 16 grudnia otwarty został przejazd dla tramwajów przez centrów zarówno na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego w kierunku Rataj, jak i od ul. Podgórnej przez Al. Marcinkowskiego i 27 Grudnia w stronę mostu Teatralnego oraz przez ul. Mielżyńskiego i Fredry również w kierunku „Teatralki”.

Tramwaje kursują zgodnie z nowym, stałym układem komunikacyjnym przygotowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM). – Pod uwagę brano możliwości wynikające z nowych inwestycji, jak skręt tramwaju z ul. Towarowej w prawo w Św. Marcin i odwrotnie. Uwzględniono też obserwacje dotyczące funkcjonowania nowych tras: na Naramowice i do Unii Lubelskiej – wyjaśniał Jan Gosiewski, dyrektor ZTM. – Nowy układ sieci tramwajowych miał pierwotnie zostać wprowadzony z początkiem 2024 roku, jednak otwarcie tras w centrum i na Ratajach spowodowało, że możemy go wprowadzić wcześniej – dodał.

Przez centrum kursują tramwaje dziesięciu linii: 2, 3, 5, 7, 8, 9, 13, 16, 17 i 19. Tramwaje linii numer 5 i 17 korzystają z nowego łuku torowego, dającego możliwość skrętu w prawo z ulicy Towarowej na ul. Św. Marcin. Nowością jest także kursowanie tramwaju nr 17 w obu kierunkach przez zmodernizowaną trasę na ulicy Gwarnej.

Do wykonania w ramach Programu Centrum pozostają prace związane m.in. z chodnikami i drogami rowerowymi. Najważniejsze roboty nawierzchniowe na ul. Ratajczaka i pl. Wolności powinny zostać zrealizowane do końca roku. Natomiast harmonogram pozostałych robót na ul. 27 Grudnia jest aktualizowany w związku z decyzją o pozostawieniu leszczyn tureckich wymuszoną decyzją RDOŚ, a co za tym idzie, koniecznością zmian założeń projektowych.

Tramwaje na trasie kórnickiej

Końca dobiegła również inwestycja na trasie kórnickiej. To ostatnia odsłona większego zadania odmieniającego wschodnią część miasta. Wcześniej obejmowało modernizację torowiska tramwajowego w ciągu ul. Chartowo i Żegrze wraz z rondem Żegrze oraz budowę nowej trasy od ronda do ul. Unii Lubelskiej. Tym samym wygodniejsza i bezpieczniejsza stała się cała trasa tramwajowa od ul. Jana Pawła II do ronda Żegrze, a nowy odcinek do ul. Unii Lubelskiej już od 2020 r. służy mieszkańcom. Zadanie zostało podzielone na trzy etapy, by związane z pracami niedogodności nie kumulowały się. Razem powstało ponad 10 kilometrów nowych i zmodernizowanych torów.

Pasażerowie korzystający z trasy między ul. Jana Pawła II a os. Lecha mają do dyspozycji nową infrastrukturę – przebudowa była konieczna z uwagi na bardzo zły stan techniczny. Przed inwestycją tramwaje kursowały tu z ograniczeniami prędkości ze względu na bezpieczeństwo pasażerów. Teraz mogą poruszać się szybciej. Nowe torowisko o odpowiednich parametrach technicznych pozwala na ograniczenie emisji drgań i hałasu, które wiążą się z przejazdem tramwajów.

Oprócz nowego torowiska i sieci trakcyjnej w zakres inwestycji wchodzi także modernizacja przystanków i dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przystanek Polanka został zastąpiony przez dwa nowe: Polanka – bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina – w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych.

Zobacz też: Nowy układ komunikacyjny ZTM. Jak pojadą tramwaje?

Hubert Ossowski
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl