Czy Powstanie Wielkopolskie pójdzie w niepamięć? Tak może się stać, jeśli nie będziemy o nim przypominać młodzieży. Tymczasem Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważa, czy nadal powinna uczyć się o nim młodzież w szkołach średnich.
Ministerstwo Edukacji narodowej właśnie rozpoczęło prekonsultacje w sprawie zmian podstawy programowej. Te dotyczą między innymi tego, jak prowadzone mają być w przyszłości lekcje historii w liceach i technikach. Wstępnie z podstawy programowej dla tego przedmiotu zniknąć miałby temat genezy Powstania Wielkopolskiego oraz jego znaczenia dla odrodzenia się państwa polskiego i obrony jego niepodległości w 1920 r.
To dla wielu Wielkopolan szokujące. Przypomnijmy, że w najbliższy piątek odbędzie się uroczystość wkopania kamienia węgielnego pod budowę muzeum poświęconego temu ważnemu wydarzeniu. Kompletnie niezrozumiałą wydaje się więc propozycja wykreślenia Powstania z lekcji historii. O komentarz poprosiliśmy w Urzędzie Marszałkowskim, który odpowiada za realizację nowego Muzeum Powstania Wielkopolskiego:
– Jeśli informacje dotyczące wykreślenia Powstania Wielkopolskiego z podstawy programowej potwierdzą się, zareagujemy zdecydowanie, oprotestowując taki pomysł – informuje Anna Parzyńska – Paschke, rzeczniczka marszałka województwa wielkopolskiego Marka Woźniaka.
– Od lat zabiegamy o pamięć ogólnonarodową dla Powstania Wielkopolskiego i wykuwamy ślad w świadomości Polaków na temat naszej zwycięskiej wielkopolskiej insurekcji, nie ograniczając się w tym zakresie terytorialnie.
Jesteśmy przekonani, że to fachowcy – historycy i znawcy tematu (Wielkopolskie Muzeum Niepodległości i Towarzystwo Pamięci Powstania Wielkopolskiego 1918/1919) powinni bezzwłocznie zdecydowanie zabrać głos w tej sprawie, a my taki apel poprzemy.
Liczymy na to, że to samo grono, które zabiegało skutecznie o ustanowienie 27 grudnia narodowym świętem – Dniem Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego, zabierze głos. Bo tacy dobrze umocowani w tej materii specjaliści dostarczą najlepszych i najmocniejszych argumentów Ministerstwu, by w procesie tworzenia nowej podstawy programowej zadbano o wiedzę na temat naszego wielkopolskiego, ale i ogólnopolskiego sukcesu.
Pan Marszałek Marek Woźniak wystosuje pismo do Pani Minister w tej sprawie, z prośbą o to, by Powstanie Wielkopolskie w podręcznikach do historii miało swoje godne miejsce – oświadczyła rzeczniczka.