W zeszłym roku zaprezentowano koncepcję nowego dworca Poznań Główny, który według szacunków miałby kosztować około 5 miliardów złotych. Czy dojdzie do realizacji?
Nowy Dworzec Poznań
W zeszłym roku pojawiła się szeroko dyskutowana wizja budowy nowego dworca Poznań Główny oraz kompleksowej modernizacji infrastruktury kolejowej w regionie. Początkowo szacowano, że całość projektu będzie kosztować około 1 miliard złotych. Jednak po licznych dyskusjach i planach szacowane wstępnie koszty wzrosły do 5 miliardów złotych. Publiczna prezentacja koncepcji miała miejsce w grudniu 2023 roku. Potwierdzeniem planów stało się ogłoszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe przetargu na wykonawcę projektu modernizacji poznańskiego węzła kolejowego.
Dodatkowo temat modernizacji węzła kolejowego w Poznaniu stał się także kluczowym elementem kampanii wyborczej Jacka Jaśkowiaka, który zobowiązał się do wsparcia realizacji tego ambitnego planu, jeśli mieszkańcy wybiorą go na prezydenta miasta.
![Jak będzie wyglądał nowy dworzec kolejowy w Poznaniu? Przedstawiono koncepcję](https://wpoznaniu.pl/wp-content/uploads/2023/12/propozycja-zmian-w-rejonie-dworca-poznan-glowny-model-3d-fot-mpupic11016218967388038show2-1-1170x694.jpg)
Czy plany zostaną sfinalizowane?
Pomimo szeroko dyskutowanych planów, jak dotąd nie podjęto żadnych konkretnych działań w kierunku realizacji nowego dworca Poznań Główny oraz modernizacji infrastruktury kolejowej.
– Pomysł na przebudowę Poznania Głównego, wyceniamy obecnie na 5 miliardów złotych, które nie są zapisane w żadnym krajowym programie finansowym. Oznacza to więc, że fizycznie nie mamy tych pieniędzy – powiedział portalowi Transport Publiczny, Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Piotr Malepszak podkreśla, że mimo istniejących planów budowy nowego dworca Poznań Główny oraz modernizacji infrastruktury kolejowej, istnieje potrzeba dokładnej analizy ekonomicznej i potrzeb pasażerskich. Zdaniem ministra, wzrost do 100 tysięcy pasażerów dziennie w 2050 roku nie uzasadnia tak dużej inwestycji. Zamiast tego sugeruje – w artykule w Transporcie Publicznym – mniejsze, szybsze i tańsze działania. Takie jak budowa peronów czołowych od strony południowej czy optymalizacja czasów postoju pociągów. Minister podkreśla również, że decyzje powinno się podejmować na podstawie konkretnych danych i symulacji dotyczących ruchu kolejowego w Poznaniu. Ostateczny kształt i realizacja nowego dworca będą zależały od dalszych analiz oraz dostępnych środków finansowych.