Czy nowy dworzec Poznań Główny za około 5 miliardów złotych stanie się rzeczywistością?

W zeszłym roku zaprezentowano koncepcję nowego dworca Poznań Główny, który według szacunków miałby kosztować około 5 miliardów złotych. Czy dojdzie do realizacji?

Nowy Dworzec Poznań

W zeszłym roku pojawiła się szeroko dyskutowana wizja budowy nowego dworca Poznań Główny oraz kompleksowej modernizacji infrastruktury kolejowej w regionie. Początkowo szacowano, że całość projektu będzie kosztować około 1 miliard złotych. Jednak po licznych dyskusjach i planach szacowane wstępnie koszty wzrosły do 5 miliardów złotych. Publiczna prezentacja koncepcji miała miejsce w grudniu 2023 roku. Potwierdzeniem planów stało się ogłoszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe przetargu na wykonawcę projektu modernizacji poznańskiego węzła kolejowego.

Dodatkowo temat modernizacji węzła kolejowego w Poznaniu stał się także kluczowym elementem kampanii wyborczej Jacka Jaśkowiaka, który zobowiązał się do wsparcia realizacji tego ambitnego planu, jeśli mieszkańcy wybiorą go na prezydenta miasta.

Jak będzie wyglądał nowy dworzec kolejowy w Poznaniu? Przedstawiono koncepcję
fot. UM Poznań

Czy plany zostaną sfinalizowane?

Pomimo szeroko dyskutowanych planów, jak dotąd nie podjęto żadnych konkretnych działań w kierunku realizacji nowego dworca Poznań Główny oraz modernizacji infrastruktury kolejowej.

– Pomysł na przebudowę Poznania Głównego, wyceniamy obecnie na 5 miliardów złotych, które nie są zapisane w żadnym krajowym programie finansowym. Oznacza to więc, że fizycznie nie mamy tych pieniędzy – powiedział portalowi Transport Publiczny, Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Piotr Malepszak podkreśla, że mimo istniejących planów budowy nowego dworca Poznań Główny oraz modernizacji infrastruktury kolejowej, istnieje potrzeba dokładnej analizy ekonomicznej i potrzeb pasażerskich. Zdaniem ministra, wzrost do 100 tysięcy pasażerów dziennie w 2050 roku nie uzasadnia tak dużej inwestycji. Zamiast tego sugeruje – w artykule w Transporcie Publicznym – mniejsze, szybsze i tańsze działania. Takie jak budowa peronów czołowych od strony południowej czy optymalizacja czasów postoju pociągów. Minister podkreśla również, że decyzje powinno się podejmować na podstawie konkretnych danych i symulacji dotyczących ruchu kolejowego w Poznaniu. Ostateczny kształt i realizacja nowego dworca będą zależały od dalszych analiz oraz dostępnych środków finansowych.

Czytaj także: Oficjalnie: Warta Poznań nie będzie grała w Poznaniu. Zakończenie negocjacji

Gabriela Puczyłowska
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl