Jeszcze w tym roku w centrum Poznania rozpocznie się budowa nowej trasy tramwajowej. Torowisko powstanie na ul. Ratajczaka – od ul. Św. Marcin do węzła przy Nowym Rynku. Inwestycję zrealizuje konsorcjum NDI Energy i Terlan, a prace mają potrwać około dwóch lat.
Ostatni etap Programu Centrum
Nowa trasa tramwajowa jest częścią Programu Centrum, który od kilku lat zmienia oblicze śródmieścia. Jak podkreśla wiceprezydent Poznania, Marcin Gołek, to inwestycja o strategicznym znaczeniu:
– Tramwaj w Ratajczaka to ostatni i bardzo istotny etap Programu Centrum. To nie tylko budowa nowego torowiska, ale też gruntowna przebudowa całej ulicy. Po zmianach Ratajczaka będzie atrakcyjnym łącznikiem ścisłego centrum z Nowym Rynkiem i odnowioną ul. Wierzbięcice – mówi Gołek.
Tramwaj w ul. Ratajczaka skróci czas przejazdu z Wildy i Dębca do centrum. Będzie także nową osią komunikacyjną w relacji południe–północ, z możliwością dalszego przedłużenia trasy w stronę Naramowic.
Utrudnienia i zmiany w ruchu
Największe utrudnienia czekają kierowców i pasażerów w rejonie węzła Wierzbięcice – skrzyżowania ulic Wierzbięcice, Matyi, Niezłomnych i Królowej Jadwigi. To właśnie tam powstanie nowe połączenie torowe, a także dodatkowe przystanki.
– Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych planowane jest na początek listopada. W pierwszej kolejności skoncentrują się one na węźle Wierzbięcice oraz odcinku ul. Ratajczaka między Św. Marcinem a Ogrodową – informuje Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
– Skrzyżowanie na Wierzbięcicach zostanie przebudowane tak, by poprawić jego funkcjonalność. Powstanie para nowych przystanków i naziemne przejście dla pieszych, a także infrastruktura rowerowa – dodaje Marek Borkowski, prezes spółki Terlan.
W trakcie przebudowy konieczne będą zmiany w komunikacji publicznej i wyłączenia fragmentów jezdni. Przedstawiciele spółki PiM zapowiadają, że [race zostaną skoordynowane z inną dużą inwestycją – remontem mostu Bolesława Chrobrego. Chodzi o to, aby ograniczyć liczbę korekt w rozkładach jazdy.
Zielona i nowoczesna Ratajczaka
Po zakończeniu budowy ulica Ratajczaka będzie zupełnie inna. Oprócz torowiska i nowych przystanków powstaną drogi rowerowe, szerokie chodniki, oświetlenie oraz mała architektura – ławki, kosze i stojaki rowerowe.
Przewidziano także nasadzenia drzew i zieleni niskiej. Na odcinku od ul. Św. Marcin do Ogrodowej wprowadzona zostanie strefa zamieszkania z uspokojonym ruchem samochodowym. Dzięki temu ulica ma być nie tylko funkcjonalna, ale też bezpieczna i estetyczna.
Za przebudowę ulicy Ratajczaka i oraz skrzyżowania przy Nowym Rynku odpowiada konsorcjum firm NDI Energy i Terlan.