Tramwaj z Poznania do Swarzędza? Realizacja zajmie kilka lat

Poznań, gmina Swarzędz oraz Volkswagen Poznań podpisali list intencyjny. Sprawdzą, czy jest możliwa i opłacalna budowa linii tramwajowej z Poznania do Swarzędza. Obecnie komunikacja zbiorowa między tymi miejscowościami opiera się na autobusach i kolei. Władze samorządowe podkreślają jednak potrzebę rozszerzenia oferty komunikacyjnej o sieć tramwajową. Oszacowano, że skorzysta z tego ponad 50 tys. mieszkańców Swarzędza i okolic. W ramach porozumienia zostaną przeprowadzone analizy i badania. Te określą „efektywność i celowość” przedłużenia trasy tramwajowej od pętli Miłostowo w Poznaniu do Swarzędza.

Ze Swarzędza do Poznania tramwajem

Volkswagen Poznań, będący dużym pracodawcą w regionie, zwrócił uwagę, że zwiększa się liczba mieszkańców i pracowników, którzy dojeżdżają codziennie między Poznaniem a Swarzędzem. Potrzebę rozszerzenia sieci komunikacyjnej dostrzega też miasto Poznań i gmina Swarzędz. Stąd decyzja o podpisaniu listu intencyjnego.

– Przeprowadzając ankiety, oszacowaliśmy, że ponad 50 tys. mieszkańców Swarzędza i okolic znalazłoby się w zasięgu tej linii tramwajowej. To z pewnością będzie ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców, a także przyczyni się do redukcji ruchu drogowego, hałasu i zanieczyszczenia powietrza, poprawiając jakość życia w regionie – powiedział Marian Szkudlarek, burmistrz Swarzędza i dodał: – Mamy świadomość, że droga od koncepcji do realizacji jest długa, ale jesteśmy gotowi podjąć trud i wspólnie z samorządami oraz finansowaniem zewnętrznym, sprawić, by ten projekt stał się rzeczywistością. Podobne działania już przyniosły pozytywne rezultaty. Dlatego wierzymy, że jesteśmy w stanie to zrealizować w ciągu od 5 do 7 lat. Z czego 3 lata potrzebne będą na wszystkie zagadnienia związane z koncepcjami i analizami.

Od lewej: Marian Szkudlarek, Jacek Jaśkowiak i Stefanie Hegels (fot. Łukasz Gdak)

List intencyjny podpisany

Podpisanie listu nie oznacza jeszcze konkretnej budowy, lecz wyraża chęć stron w zakresie wspólnego analizowania i oceniania uwarunkowań, które wpłyną na efektywność przedłużenia trasy tramwajowej od pętli Miłostowo w Poznaniu do Swarzędza. W tym celu przeprowadzone zostaną badania i analizy. Obejmą one aspekty przestrzenne, demograficzne, rozwojowe oraz inne czynniki mające wpływ na skuteczność ekonomiczną tego przedsięwzięcia. W skrócie oznacza to, że zarówno miasto i gmina, jak i Volkswagen Poznań sprawdzą, czy budowa takiej trasy się opłaca i czy będzie miała pozytywny wpływ na mieszkańców Poznania i Swarzędza.

– Oferowanie dobrej komunikacji miejskiej to nie tylko udogodnienie dla naszych pracowników, ale przede wszystkim pozytywny wpływ na środowisko. Zmniejszenie natężenia ruchu drogowego, hałasu i zanieczyszczenia powietrza wpłynie korzystnie na jakość życia mieszkańców – powiedziała Stefanie Hegels, prezeska Zarządu w Volkswagen Poznań i dodała: – Rozumiemy, że od koncepcji do potencjalnego wykonania tej pracy jest jeszcze daleka droga, ale nasza współpraca z samorządami oraz prace nad polityką komunikacyjną, dają nadzieję na pozytywne rezultaty. Liczymy, że po pomyślnym zakończeniu analizy podejmiemy odpowiednie decyzje, które umożliwią realizację tego projektu.

Podpisano list intencyjny w celu zbadania, czy tramwaj z Poznania do Swarzędza się opłaca (fot. Łukasz Gdak)

Najpierw badania i analizy

Badania oraz analizy przeprowadzą specjaliści z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Mają określić oczekiwania komunikacyjne pracowników Volkswagen Poznań, a także dokonać analizy zapotrzebowania na usługi komunikacyjne między Poznaniem a Swarzędzem. Ostateczne wyniki ankiet i badań stanowić będą podstawę do oceny, czy trasa tramwajowa w kierunku Swarzędza ma zostać rozbudowana.

– Wszystko, co poprawia infrastrukturę komunikacyjną miasta, jest dla nas priorytetem. Jednak istnieje wiele elementów do poprawienia, a nasze decyzje bazują na dostępnych środkach, zarówno własnych, jak i rządowych. Działamy z odwagą, podejmując trudne wyzwania, by zwiększyć jakość życia mieszkańców Poznania – tłumaczy prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak i dodaje: – Oczywiście, wiele kwestii jest jeszcze nieznanych, takich jak sytuacja w Ukrainie i jej wpływ na ceny materiałów budowlanych czy kwestie techniczne i inżynieryjne związane z rozbudową tramwajów. Warto poczekać na projekty i analizy, które przedstawią projektanci, aby podjąć mądre decyzje.

Moment podpisania listu intencyjnego (fot. Łukasz Gdak)

Czytaj też: 9 lokali w centrum miasta do wylicytowania

Maciej Szymkowiak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl