W poniedziałek, 30 grudnia w Poznaniu podpisano umowę na dofinansowanie zakupu autobusów dla naszego miasta.
Chodzi o autobusy bateryjne, o wydłużonym zasięgu, a także wodorowe z ogniwem paliwowym. Dziś w obecności Pauliny Hennig-Kloski, ministry Klimatu i Środowiska, przedstawiciele Spółki i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisano umowę o dofinansowanie tego projektu.
Autobusy w jego ramach kupi nie tylko Poznań, ale i kilka innych wielkopolskich miast i miejscowości Trafia one m.in. do Kalisza, Leszna, Ostrowa Wielkopolskiego, Wrześni, Czerwonaka, Swarzędza czy Rokietnicy.
– Wprowadzane do floty ekologiczne autobusy będą na pewno wygodne nowoczesne, ale co najważniejsze na ulicach miast wygenerują mniej hałasu i mniej zanieczyszczeń – zaznacza szefowa resortu klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
– Dzięki tej wymianie w miastach w całej Polsce stawiamy na poprawę jakości powietrza, którym oddychamy na naszych ulicach. I to jest w gruncie rzeczy najważniejsze w procesie transformacji, wymiany taboru zbiorowego, autobusowego: poprawianie komfortu, przejazdu i jakości życia w mieście – dodaje ministra.
Natomiast zdaniem Agaty Sobczyk, wojewody wielkopolskiej, dzisiejszy dzień to ważny krok w kierunku budowy bezpiecznego, ekologicznego transportu publicznego w Wielkopolsce.
– Podpisanie umów przez osiem podmiotów to nie tylko wyraz troski o środowisko, ale również odpowiedź na potrzeby mieszkańców – mówi Agata Sobczyk.
MPK Poznań wnioskowało o przyznanie dofinansowania, które pozwoliłoby na zakup zeroemisyjnych pojazdów oraz infrastruktury do ich ładowania.
– Cieszymy się, że ten wniosek został pozytywnie oceniony, czego efektem jest dzisiejsza uroczystość – mówi Jerzy Zalwowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych.
Dzięki dofinansowaniu Poznań kupi dziewięć autobusów standardowej długości ok. 12 metrów. Będą one wykorzystywały do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru. Miasto wzbogaci się też o siedemnaście przegubowych autobusów elektrycznych o wydłużonym zasięgu. To takie, które mogą jeździć bez konieczności częstego ładowania z pantografu. W ramach zamówienia przeszkoleni będą też kierowcy i mechanicy. Wszystko po to, by potrafili te nowoczesne pojazdy obsługiwać. Powstanie też instalacja fotowoltaiczna oraz kolejne stacje ładowania autobusów elektrycznych.
– Trzeba pamiętać, że wraz z dostawami nowych pojazdów wycofane z ruchu zostaną autobusy najstarsze i najbardziej wyeksploatowane, a jednocześnie spełniające najniższe normy emisji spalin. Głównym celem projektu jest bowiem ograniczenie zanieczyszczenia powietrza dzięki obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu Spółki.
Teraz MPK Poznań posiada ok. 330 autobusów miejskich. Już 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne. Kolejnych 25 zasilanych jest wodorem. Nowe pojazdy powinny wyjechać na ulice miasta w 2026 r.