Wyobrażają sobie Państwo pierwszy lot z Lotniska Ławica? Wszystko odbyło się bardzo „po poznańsku” a jego inicjatorem były MTP. Chodziło o łatwe dotarcie uczestników na targi.
Pierwszy komercyjny lot związany jest z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi. To one znajdują się w komitecie tworzącym Poznańskie Towarzystwo Lotnicze „Aero-Targ”.
Władze targów chciały, by uczestnicy łatwiej mogli dostawać się do stolicy Wielkopolski i dlatego wyłożyły pięć marek polskich na wypożyczenie czterech samolotów Junkers F13. Te dolnopłatowe samoloty mogły przewieźć czterech pasażerów.
Jednopłatowce startują z Poznania 10 maja 1921 roku i jest to pierwszy komercyjny lot w Polsce. Poznań otwiera więc historie komercyjnego lotnictwa naszego kraju.
Samoloty latały z Poznania na dwóch krajowych liniach Poznań-Warszawa-Poznań oraz Poznań-Gdańsk-Poznań.
Od roku 1925 flota maszyn poszerza się o samoloty typu Farman.
Firma lotnicza Aero, uruchomiła także pierwsze autobusowe połączenie na Lotnisko Ławica. Busy jeździły z Rynku Jeżyckiego na lotnisko.
Sytuacja zmienia się w styczniu 1929 roku. Wtedy lotniczy przewóz pasażerów, także na trasie Poznań-Warszawa, przejmuje nowa państwowa firma – Linie Lotnicze Lot. Co ciekawe, udziały w Locie ma także…Poznań (jak również Bydgoszcz i Śląsk).
Pięć lat później Lotnisko Ławica staje się lotniskiem międzynarodowym. Samoloty nie latają już jedynie na trasie Poznań-Warszawa. Linia zostaje wydłużona do Berlina.
Z historii poznańskiego lotniska możemy być z pewnością dumni. A to jak będzie się rozwijać, zależy także od nas. Od tego, czy będziemy wybierać podróże z naszego lotniska, czy będziemy pomagać rozwijać się lotniskom innych miast i latać z nich.
Powyższy materiał jest ARTYKUŁEM SPONSOROWANYM przez Port Lotniczy Poznań-Ławica sp. z o.o. im. Henryka Wieniawskiego