Jak finansować e-mobility, jakie wyzwania związane z rewolucją nisko i zero emisyjną, stoją przed polską energetyką, co zieloną energią dla produkcji – to tylko cześć pytań na jakie starli się znaleźć odpowiedź na międzynarodowym kongresie elektromobilności MOVE 2023, jakie odbył się Międzynarodowych Targach Poznańskich.
Tematy poruszane na kongresie w tym roku mocno wyszły poza zagadnienia związane z motoryzacją. Producenci pojazdów liczą na wypracowanie konstruktywnych warunków ze stroną rządową, głównie w kontekście zapewnienia dostępnej cenowo energii, które umożliwią im podjęcie decyzji o ulokowaniu nowych inwestycji w Polsce oraz zapewnią konkurencyjność istniejącym zakładom produkcyjnym.
– Chcemy rozmawiać ze stroną rządową o oczekiwaniach przemysłu motoryzacyjnego
w zakresie stabilności i poziomu cen zielonej energii elektrycznej. Zeroemisyjna produkcja to także biogaz. Potrzebujemy rozwiązań legislacyjnych umożliwiających zastąpienie metanu – biometanem lub wodorem bezpośrednio z sieci, ale w takim konstrukcie, aby jego cena była dostępna i stabilna w dłuższej perspektywie. Innym aspektem jest budowa linii bezpośrednich pomiędzy źródłem wytwarzania energii a odbiorcą, a także farm wiatrowych. Kompleksowe rozwiązania z zakresu OZE dla branży motoryzacyjnej to warunek inwestycji w nowe nisko- i zeroemisyjne napędy – zapowiada Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, który jest współorganizatorem wydarzenia.
Po raz pierwszy w historii motoryzacji zmiana dotyczy nie tylko pojazdów, ale też potrzeby zapewnienia ładowania ich energią. O ile producenci wszystkich segmentów pojazdów są gotowi by zaproponować klientom szeroką gamę pojazdów elektrycznych, o tyle sieć ładowania na obecnym etapie wymaga wielkich nakładów na rozbudowę, tak, by stała się łatwo dostępna i pozwalała użytkownikom na szybkie ładowanie i łatwą obsługę. Żeby było to możliwe konieczne jest porozumienie z dostawcami energii, bo bez współpracy branży motoryzacyjnej i branży energetycznej nie będzie sukcesu w postaci sieci ładowania dostosowanej do potrzeb wszystkich użytkowników. Istotnym wyzwaniem jest dostarczenie energii do ładowarek zlokalizowanych w miejscach oczekiwanych przez klientów, co nie zawsze pokrywa się z możliwościami dostawców energii i firm zapewniających infrastrukturę.
Jak finansować elektromobilność? – rola instytucji finansowych w elektryfikacji mobilności
Finansowanie elektromobilności to jedno z najważniejszych zagadnień, nad którymi zastanawiają się przedstawiciele biznesu, postawieni w obliczu konieczności wprowadzenia zmian. Eksperci przedstawią możliwe sposoby dofinasowania zakupu samochodu elektrycznego i ładowarki do firmy. Wskażą najlepsze możliwości zastosowania samochodów elektrycznych w firmie, sposoby weryfikacji TCO parku flotowego oraz audytów elektroenergetycznych, jako punktu startowego w dyskusji o zasadności inwestycji w elektromobilność.
– Branża motoryzacyjna ma dziś przed sobą wiele wyzwań, związanych z kryzysem gospodarczym i problemami podażowymi. Dotyka ją kryzys na rynku surowców i energii, skutki pandemii i wojny, a co za tym idzie przerwanie łańcucha dostaw. Jednak największym wyzwaniem może się okazać obecnie rewolucja związana z przejściem na napędy zeroemisyjne. Kongres MOVE i odbywające się równolegle targi Poznań Motor Show, to spotkania na których będzie się toczyła najbardziej ważka obecnie dyskusja, także w szerszym kontekście rynku energii i neutralności emisyjnej. Ta dyskusja połączy producentów, rynek motoryzacyjny i administrację rządową. Będzie o czym rozmawiać, bo przemysł motoryzacyjny generuje dziś ponad 10 proc. PKB Polski i zatrudnia bezpośrednio w produkcji ponad 250 tys. pracowników – mówi Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP.
Międzynarodowym kongresie elektromobilności MOVE 2023 obył się w ramach Poznań Motor Show. To najważniejsze wydarzenie motoryzacyjne w tej części Europy.