ZTM ma już gotową koncepcję węzła przesiadkowego Druskiennicka. W przyszłości miałaby się tam kończyć nowa trasa tramwajowa na Podolany. Kiedy?
Dzielnica Podolany, w porównaniu do innych poznańskich rejonów, jest dużo mniej skomunikowana Nie dojeżdża tam żaden tramwaj, a autobusy często krążą po terenie mieszkalnym, mijając się z samochodami. By dojechać do centrum trzeba się przesiadać, a remont bliskiej Podolanom Pestki na pewno przysparza problemów. Najszybszą opcją jest więc kolej, z której korzysta tylko część mieszkańców. Pociągi regionalne w kilka minut dojeżdżają na dworzec główny z przystanku Poznań Podolany lub Poznań Strzeszyn. Jednak poza szczytem komunikacyjnym, kursują tylko co godzinę.
Zarówno Podolany, jak i Strzeszyn są zlokalizowane między liniami kolejowymi w kierunku Piły oraz Szczecina. Ciągle brakuje bezkolizyjnych przejazdów przez tory, dlatego miastu zależy na budowie wiaduktów w ciągu ulic Lutyckiej i Golęcińskiej. Jednym z rozwiązań komunikacyjnych problemów tych dzielnic byłaby także budowa węzła integracyjnego Druskiennicka.
Tramwaj?
Portal transport-publiczny.pl zapytał o węzeł Zarząd Transportu Miejskiego. ZTM odpowiedział, że koncepcja węzła przesiadkowego powstała w 2021 roku. Zaprojektowano nowy przystanek Poznańskiej Kolei Metropolitalnej o roboczej nazwie Poznań Druskiennicka. Poza tym przejście podziemne między Strzeszynem a Podolanami oraz nowe parkingi Park and Ride, Bije and Ride oraz Kiss and Ride.
W rejonie węzła Druskiennicka miałaby się także kończyć nowa trasa tramwajowa na Podolany. ZTM jednak ciągle pracuje nad koncepcją linii, której powstały dwa warianty. Według pierwszego, linia odchodziłaby od trasy w kierunku Piątkowskiej na wysokości Alei Solidarności. Tramwaj pojechałby przez ulicę Dobrego Pasterza, przecinał Drogę Wojewódzką 433, a później kierował się ulicą Wrzoska między szpitalem MSWiA oraz Wielkopolskim Centrum Zdrowia Dziecka. Dalej kierowałby się ulicą Dojazd do skrzyżowania z Alejami Solidarności, a następnie przecinał ogródki działkowe, ulicę Lutycką i docierał w rejon pętli przy węźle Druskiennicka. Drugi wariant różni się tylko na początkowym fragmencie – miałby kursować Alejami Solidarności aż do skrzyżowania z ulicą Dojazd.