Według raportu Miasta dla rowerzystów, za miniony rok, Poznań znalazł się na3 miejscu wśród polskich miast, pod względem długości dróg rowerowych. W zeszłym roku rowerzyści mieli do dyspozycji ponad 300 kilometrów tras.
Według statystyk portalu centrumrowerowe.pl, który przygotowuje coroczny raport, w stolicy Wielkopolski przez ostatnie cztery lata przybyło niemal 100 kilometrów nowych dróg rowerowych. Zdaniem twórców raportu w Poznaniu spadła też liczba wypadków z udziałem rowerzystów. W 2018 roku doszło do 345 wypadków. Rok później odnotowano ich już o 30 mniej. W 2021 roku doszło do 314 wypadków. Przez cztery lata w Poznaniu odnotowano spadek wypadków o 9,5 procenta.
Chociaż statystyki sugerują, że zwiększanie się ruchu rowerowego w kraju wpływa na wzrost kolizji to z kolei inwestycje w drogi rowerowe mają niwelować ten współczynnik i pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo pieszych, kierowców i rowerzystów. W zestawieniu porównano liczbę wypadków z ostatnich czterech lat.
Rozwój dróg rowerowych często przyczynia się do znacznego zmniejszenia liczby wypadków z udziałem rowerzystów. Dla przykładu:
- Łódź: zwiększenie liczby dróg dla rowerów o 50% – zmniejszenie liczby wypadków o 35,8%;
- Gliwice: zwiększenie liczby dróg dla rowerów o 52% – zmniejszenie liczby wypadków o 29,2%;
- Kielce: zwiększenie liczby dróg dla rowerów o 56% – zmniejszenie liczby wypadków o 32,5%. – czytamy w raporcie.
Według autorów raportu Poznań w ubiegłym roku przeznaczył na rowerowe inwestycje 12,4 milionów złotych. To ćwierć procenta budżetu miasta. Radni planują też między innymi likwidację finansowania programu poznańskiego roweru miejskiego i przeznaczenie przynajmniej części zaoszczędzonej kwoty na kolejne inwestycje w infrastrukturę rowerową.