Każdy z nas może paść ofiarą oszustwa “na BLIKA” Oszust podszywa się pod osobę z grona naszych znajomych na portalach społecznościowych. Policja poszukuje teraz mężczyzny, który posługiwał się tą metodą. Nagranie z monitoringu pokazuje podejrzanego w sprawie.
Do zdarzenia doszło 8 kwietnia bieżącego roku. Sprawca włamał się i przejął kontrolę nad kontem społecznościowym kogoś innego. Następnie podając się za właściciela konta, poprosił kobietę o przesłanie kodu BLIK. Ofiara, logując się do swojego konta bankowego, wygenerowała kod do płatności telefonem.
Następnie przesłała go w wiadomości. Nie wiedziała jednak, że po drugiej stronie czeka oszust, który wykorzysta kod na swoją korzyść. Takiej transakcji nie da się już cofnąć. Mężczyzna wpisał kod w bankomacie i wypłacił pieniądze z konta ofiary. Pojawiła się jednak nadzieja w namierzeniu oszusta.
Źródło: Policja Poznań
Kamery monitoringu zarejestrowały mężczyznę, który o tej samej godzinie, w której doszło do transakcji, korzystał z bankomatu. Nagranie pokazuje młodego mężczyznę o rudych włosach w czarnej bluzie z kapturem. Jak podają policjanci, to on może mieć związek z tym przestępstwem.
Osoby, które rozpoznają mężczyznę, proszone są o kontakt z policjantami pod numerem 47 77 143 56, 47 77 124 11 lub 47 77 124 12. Policjanci przypominają również, jak nie dać się nabrać na oszustwo “na BLIKa”.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa, należy:
– stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
– potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
– sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
– chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.