Poznaniacy będą mogli przesiąść się na pociąg nie tylko na Dworcu Głównym, ale na przykład na Franowie, Piątkowie, czy w Suchym Lesie. A to wszystko za sprawą kolejowej linii metropolitalnej.
W Poznaniu na kolejowej (towarowej) obwodnicy Poznania powstanie 8 nowych węzłów przesiadkowych. Mieszkańcy będą mogli wsiąść i wysiąść z pociągu na stacjach: Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Koziegłowy, Poznań Naramowice, Poznań Piątkowo, Poznań Suchy Las, Swarzędz Nowa Wieś. W ciągu 7 lat obok przystanków pojawią się także dojazdy, dojścia do peronów oraz przystanki autobusowe i tramwajowe. Dodatkowo, przy przesiadce na „kolejkę miejską”, będzie można zostawić swój samochód czy rower na parkingach park&ride oraz bike&ride.
Zyskają na tym mieszkańcy naszego miasta i oczywiście nasi sąsiedzi z trzech gmin. Zależy nam na tym, by kolej obwodowa była dodatkową szansa, żeby nie wjeżdżać do miasta samochodem i nie generować korków – to rozwojowe osiągniecie – mówił Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Takich parkingów, gdzie można zostawić samochód, rower, czy motocykl oraz punktów przesiadkowych jest już w Poznaniu i okolicach – 42. Oprócz istniejących peronów, powstaną nowe. Dzięki podjazdom i windom, będą one dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami.
Te zmiany mają przyczyni się do powstania systemu transportu zbiorowego na terenie Poznania i okolic. Projekt ma również na celu wsparcie rozwiązań niskoemisyjnych oraz ograniczenie ruchu w mieście.
Taka integracja ma sens, bo tworzy określony system transportu zbiorowego. Prace nad koleją obwodnicową trwają i pewnie jeszcze trochę potrwają. Natomiast rozpoczęcie projektu to przykład perspektywicznego myślenia – dodał Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Wielkopolski.
Projekt ma rewolucyjny charakter. Mówimy o wykorzystaniu obwodnicy do celu pasażerskiego. Powstaną przystanki umożliwiające przesiadanie się w inne środki komunikacji – mówił marszałek Wielkopolski, Marek Woźniak.
Umowę na dofinansowanie, w wysokości 6 milionów złotych ze środków unijnych z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, podpisali marszałek województwa Marek Woźniak i Mariusz Wiśniewski. Cała inwestycja będzie kosztować 8 milionów zł.