To ważny krok do tego, aby zrealizować inwestycję. Drugi etapu trasy tramwajowej na Naramowice otrzymał ostateczną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. To oznacza, że można zacząć zaprojektować nową trasę i ubiegać się o decyzje administracyjne pozwalające na budowę.
Poznań przygotowuje się do budowy. Nowe torowisko połączy pętlę Wilczak z centrum miasta poprzez ul. Szelągowską i Garbary. Inwestycja ma już co jest bardzo ważnym krokiem zbliżającym do realizacji zadania.
Nowe torowisko przewidziane jest na odcinku między pętlą Wilczak a skrzyżowaniem ulic: Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego. Zmieniony się także układ torowiska na ulicy Wolnica i Małe Garbary.
– Wśród planowanych inwestycji tramwajowych ta trasa jest dla nas priorytetem, bo uzupełni powstający odcinek do ul. Błażeja, co znacząco skróci dojazd do centrum z Naramowic odciążając węzeł przy moście Teatralnym. Dlatego równolegle z toczącymi się pracami pierwszego etapu budowy trasy na Naramowice, przygotowujemy dokumentację potrzebną do realizacji kolejnego etapu. Przed nami starania o pozyskanie środków zewnętrznych, co jest kluczowym zadaniem. Bez takiego wsparcia miasto nie będzie w stanie samodzielnie sfinansować budowy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Długość planowanego torowiska wynosi ponad 3 km. Nowy odcinek swój początek będzie miał przy pętli Wilczak, czyli u zbiegu ulic Słowiańskiej, Szelągowskiej i Naramowickiej. Następnie tramwaj pojedzie ulicą Szelągowską, a później ul. Garbary, aż do skrzyżowania z ul. Małe Garbary i Estkowskiego. Przystanki tramwajowe będą znajdować się w pobliżu obecnie istniejących przystanków autobusowych.
Prace przedprojektowe trwają już od 2018 roku. Przeprowadzono także konsultacje społeczne, aby mieszkańcy mogli określiły swoje oczekiwania wobec nowej trasy tramwajowej. Obecnie prowadzone są szczegółowe analizy rozwiązań technicznych.
– Proces przygotowawczy przy tak dużych inwestycjach jest równie istotny, co prace budowlane w terenie. Decyzja środowiskowa jest ważnym dokumentem, na podstawie którego będzie można zaprojektować nową trasę i ubiegać się o decyzje administracyjne pozwalające na budowę. Jesteśmy więc gotowi do przejścia w fazę opracowania dokumentacji projektowej, co nastąpi, gdy tylko uda się miastu zapewnić środki finansowe – mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Wraz z budową trasy, ma zostać także przebudowana jezdnia. Remontu doczeka się także torowisko na ul. Małe Garbary na odcinku od pl. Wielkopolskiego do skrzyżowania z ul. Garbary i ul. Estkowskiego. Zmienić ma się także układ komunikacyjny w rejonie dworca kolejowego Poznań Garbary.