W Ogólnopolskim Dniu Donacji i Transplantacji, rusza 14 edycja kampanii społecznej Drugie Życie. Akcja ma na celu zachęcić Polaków do składania deklaracji, aby wyrazili zgodę, że w razie śmierci będzie można pobrać od nich organy.
Od dziś aż po 14 lutego młodzież będzie prowadzić akcje wśród lokalnej społeczności w której żyją. Głównym przesłaniem ich kampanii jest wypełnianie oświadczeń woli, czyli małych kartoników z deklaracją przekazania organów do transplantacji.
Ta kampania, konsekwentnie prowadzona od tylu lat, jest potrzebna nam wszystkim, ale przede wszystkim młodemu pokoleniu, ludziom wchodzącym w dorosłość. Nie chcemy ich przekonywać, aby wyrazili zgodę na potencjalne dawstwo narządów. Chcemy pokazać fakty i wyposażyć w argumenty, które pomogą im podjąć ich własną, dorosłą decyzję” – mówi dr Tomasz Prystacki, prezes Fresenius Medical Care Polska, organizator kampanii
W Polsce wciąż mamy problem z transplantacją. A globalna pandemia COVID-19 jeszcze bardziej przyczyniła się do tego stanu rzeczy.
W 2019 roku, przed wybuchem pandemii, w Polsce przeprowadzono 1546 przeszczepień. Kolejny rok był tragiczny – wykonano o 307 takich zabiegów ratujących zdrowie i życie pacjentów mniej. Pandemia COVID-19 także w tym obszarze zebrała śmiertelne żniwo. W roku 2021 przeszczepiono 1338 narządów, w tym rekordową liczbę serc – 200! To pokazuje, że choć sytuacja się poprawia, nadal nie wróciła do tej sprzed okresu pandemicznego – przekazuje ekspert kampanii prof. Maciej Głyda
Oprócz statystyk warto przypomnieć że, wokół tematu transplantacji narosło wiele mitów, które generują lęk przed podjęciem decyzji o podjęciu oświadczenia woli. To właśnie wśród najmłodszych niedoinformowanie jest największe. Akcja ma być okazją, żeby młodzież mogła przedyskutować ten temat i przekazać wiedzę swoim rówieśnikom.