Materiał partnera

20 lat kształcenia zawodowego i akademickiego w Volkswagen Poznań: nauka, rozwój i wartości

Volkswagen Poznań świętuje w tym roku jubileusz 20-lecia współpracy z sektorem edukacji. Firma konsekwentnie buduje pomost między szkołami i uczelniami a przemysłem, inwestując w rozwój kompetencji młodych ludzi, nie zapominając jednocześnie o takich wartościach jak otwartość, czy szacunek.

– Od 2005 r. tworzymy warunki do rozwoju przyszłych specjalistów. Dzięki współpracy ze szkołami branżowymi ze Swarzędza i Wrześni, a także poznańskimi uczelniami wyższymi jesteśmy w stanie wspólnie zaoferować optymalne warunki do nauki młodym ludziom, którzy stoją przed wyborem drogi zawodowej – mówi Jolanta Musielak, członkini zarządu ds. personalnych i organizacji w Volkswagen Poznań i dodaje: – Nasze programy edukacyjne to nie tylko nauka techniczna i nowe kompetencje, ale także wartości, które młodzi ludzie zabierają ze sobą na całe życie.

We wtorek odbyła się gala 20-lecia współpracy z sektorem edukacji. Uczestniczyli w niej m. in. samorządowcy, rektorzy, władze dziekańskie i partnerzy poznańskich uczelni, dyrekcje partnerskich szkół, a także władze Volkswagen Poznań i przedstawiciele zakładowej „Solidarności”. Podczas uroczystości pokazano m. in. praktyczne znaczenie edukacji dla obszaru produkcyjnego, zaś swoją ścieżkę kariery przedstawili absolwenci klas patronackich oraz programów studenckich. Nie zabrakło podziękowań i podsumowania minionego 20-lecia. Przedstawiono również wyzwania, jakie czekają na przyszłych ekspertów branży motoryzacyjnej.

Szkoły branżowe: praktyka i innowacja

Pierwsza klasa patronacka Volkswagen Poznań powstała w 2005 r. w Zespole Szkół nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich w Swarzędzu. Od 2016 r. projekt obejmuje także Zespół Szkół Politechnicznych im. Bohaterów Monte Cassino we Wrześni. Obecnie w obu placówkach kształci się 110 uczniów w zawodach: automatyk, mechatronik z elementami odlewnictwa, mechanik precyzyjny oraz elektromechanik pojazdów samochodowych. Ponadto oferta Volkswagen Poznan w zakresie kształcenia zawodowego na poziomie branżowej szkoły I stopnia została rozszerzona o klasy technikum – warto dodać, że także technikum dualnego w takich zawodach jak robotyk, automatyk czy mechatronik.

– Partnerstwo z Volkswagen Poznań pozwala naszym uczniom zdobywać nie tylko wiedzę techniczną, ale też doświadczenie w projektach międzynarodowych i działaniach społecznych – mówi Przemysław Jankiewicz, dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Swarzędzu.

– Nasza współpraca, choć krótsza, przyniosła wiele ważnych doświadczeń naszym uczniom, którzy dzięki praktykom i projektom rozwijają kompetencje niezbędne w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym – dodaje Bogdan Nowak, dyrektor ZSP we Wrześni.

fot. Volkswagen Poznań

Od początku działalności w klasach patronackich wykształcono niemal 800 absolwentów. Około 85 proc. z nich kontynuuje pracę w Volkswagen Poznań. Co istotne, oprócz wiedzy, uczniowie zdobywają doświadczenie w międzynarodowych projektach z kolegami ze Skoda Mlada Boleslav i z VW w Wolfsburgu. Angażują się także w inicjatywy społeczne, takie jak sadzenie drzew, sprzątanie zapomnianych grobów przed 1 listopada, czy pomoc w pracach porządkowych w Domu Pomocy Społecznej w Mielżynie. – Rozwój klas patronackich nie byłby możliwy bez zaangażowania dyrekcji i nauczycieli ze szkół partnerskich oraz samorządów powiatowych z Poznania i Wrześni. Dzięki temu zaangażowaniu możemy dziś z dumą powiedzieć, że nasza wspólna praca przyniosła wiele dobrego dla młodych mieszkańców – podkreśla Jolanta Musielak.

Uczelnie wyższe: studia dualne i innowacje

Od 20 lat firma Volkswagen Poznań współpracuje również z uczelniami wyższymi. Pierwsze porozumienie o współpracy podpisano w 2005 r. z Politechniką Poznańską. Znaczenie tej uczelni obrazuje fakt, iż blisko 1 000 pracowników firmy stanowią jej absolwenci, często piastując kluczowe stanowiska w zespołach produkcyjnych i rozwojowych.

W tym samym czasie, czyli 20 lat temu współpraca została nawiązana również z Uniwersytetem Ekonomicznym, zaś na przestrzeni tych wszystkich lat, Volkswagen Poznań podjął kooperację także z innymi uczelniami, takimi jak: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Akademia Wychowania Fizycznego, Uniwersytet Przyrodniczy, Uniwersytet Artystyczny, czy Wyższa Szkoła Języków Obcych.

Obecnie oferta dla studentów jest bardzo szeroka: są to przede wszystkim płatne praktyki wakacyjne i projektowe, czy możliwość zdobycia nagród w ramach konkursu „Be the Best”. Na uwagę zasługuje też fakt, iż w 2012 r. Volkswagen Poznań jako jedna z pierwszych firm w Polsce, we współpracy z Politechniką Poznańską, wdrożyła funkcjonujące do dziś studia dualne dla studentów kierunku Automatyka i Robotyka.

Warto dodać, iż kooperacja Volkswagen Poznań z uniwersytetami to nie tylko możliwość podjęcia współpracy ze studentami w ramach zajęć i praktyk. To także szerokorozumiana współpraca ze środowiskiem naukowym, projekty badawczo-rozwojowe czy też wsparcie kół naukowych, takich jak PUT Motorsport czy PUT Renovation.

– Partnerstwo środowiska akademickiego z firmą Volkswagen Poznań pozwala nam wspólnie wspierać rozwój innowacji, tworzyć nowe programy kształcenia i angażować studentów w projekty realnie wpływające na procesy produkcyjne – podkreśla prof. Teofil Jesionowski, rektor Politechniki Poznańskiej, przewodniczący Kolegium Rektorów Miasta Poznania. – I co ważne, każda ze stron osiąga korzyści z tej współpracy: firma świetnie wykształconych fachowców, którzy mogą podjąć tam pracę. A studenci dostęp do najnowocześniejszych technologii stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym.

Nagrody „Be the Best 2025″ rozdane

Jednym z przykładów współpracy największego producenta samochodów w Polsce oraz uczelni wyższych jest konkurs „Be the Best”. Konkurs charakteryzuje się tym, iż zgłaszane pomysły dotyczą realnych tematów, którymi na co dzień zajmują się pracownicy spółki. Udział w nim mogą wziąć studenci z całej Polski. Wiele rozwiązań wypracowanych w ramach konkursu w poprzednich latach jest dziś stosowanych w zakładach Volkswagena.

Podczas wtorkowej gali wręczono nagrody laureatom tegorocznego konkursu „Be the Best”. Wśród nich znaleźli się: Jakub Nowotarski i Mateusz Żygalski – „Wykorzystanie sztucznej inteligencji do kontroli prawidłowego zamknięcia rozpórek drzwi skrzydełkowych (tylnych) przed wjazdem do strefy VBH w lakierni”, Dawid Szemraj – „Digitalizacja procesu Schleppe dla zakładu Poznań i Września”, Igor Taciak i Bartosz Skrzypczak – „Opracowanie Specjalnego Sterownika Pojazdu (SVC) wraz z funkcjonalnością” oraz Bartosz Wojciechowski i Natan Szymański – „Narzędzie do przetwarzania danych o kodach błędów na sterownikach w końcowym etapie procesu produkcyjnego”.

Kształcenie z wartościami i pamięcią

Programy edukacyjne Volkswagen Poznań to także wszelkie działania związane z przekazywaniem uniwersalnych wartości uczniom i studentom. O nich – podczas gali – mówił Christoph Heubner, wiceprezydent wykonawczy Międzynarodowego Komitetu Oświęcimskiego. Wśród tych działań jest m. in. projekt „Praca w Miejscu Pamięci Auschwitz”, gdzie najmłodsza kadra Volkswagena poznaje historię holokaustu i uczestniczy w pracach w Muzeum i na terenie byłego niemieckiego obozu zagłady. Program ten funkcjonuje od 1988 roku, a biorą w nim udział zarówno uczniowie i absolwenci klas patronackich z Niemiec i Polski, jak i pracownicy koncernu, w tym również od 2012 r. z Volkswagen Poznań.

– Inwestowanie w edukację to inwestowanie w przyszłość – młodych ludzi, kompetencje potrzebne w nowoczesnym przemyśle i wartości, takie jak pamięć, czy szacunek, które kształtują ich życie. Jubileusz 20-lecia to nie tylko podsumowanie dotychczasowych sukcesów, ale też inspiracja do kolejnych inicjatyw łączących naukę, praktykę i wartości – podsumowuje Jolanta Musielak.

fot. Volkswagen Poznań

Materiał Partnera
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl