Zabytkowa motoryzacja nadal potrafi zaskakiwać – przekonuje o tym zbliżające się Retro Motor Show, czyli największa w Polsce impreza poświęcona klasykom.
Na liście wystawców pojawiają się kolejne ciekawe i nietypowe pojazdy, które przywiozą do Poznania pasjonaci z całej Polski już 19-21 września 2025.
Wyjątkowy prototyp odnaleziony
Każda motoryzacyjna epoka ma swoje legendy, a niektóre z nich rodzą się z czystej potrzeby i inżynierskiej fantazji. W latach 90., gdy Fiat Cinquecento był dla wielu polskich rodzin pierwszym nowym samochodem, w tyskiej fabryce podjęto śmiałą próbę odpowiedzi na pytanie: czy da się go uczynić jeszcze bardziej praktycznym? Tak narodził się jeden z najbardziej niezwykłych prototypów w historii polskiej motoryzacji. Nadwozie zostało wydłużone, a po prawej stronie pojawiła się dodatkowa para drzwi, tworząc unikatową, asymetryczną konstrukcję. Ten osobliwy pojazd, który ostatecznie nigdy nie wszedł do produkcji, na krótko stał się legendą śląskich dróg, by potem na dekady zniknąć, pozostając jedynie we wspomnieniach tych, którzy mieli szczęście go zobaczyć. Po latach, ta zaginiona legenda została odnaleziona, a już za kilka dni na Retro Motor Show publiczność będzie miała pierwszą od dekad okazję, by stanąć z nią twarzą w twarz. Historię tego niezwykłego eksperymentu opowie na swoim stoisku Jan Garbacz – youtuber i pasjonat, który przywraca pamięć o zapomnianych kartach polskiej motoryzacji.
Spotkania, rozmowy, tańce
Program Sceny Głównej w pawilonie nr 5 zabierze publiczność w fascynującą podróż przez różne oblicza miłości do klasyków. O swoich niezwykłych podróżach opowie Arkady Paweł Fiedler, który udowodnił, że Fiatem 126p można przejechać Afrykę i Azję. W podobną podróż, ale po kalifornijskich drogach, również za kierownicą “Maluchów”, zabierze nas Jarzyna Film. Niezwykłą historię przedstawią także dwaj bracia, którzy na słynny Rajd Koguta pojechali… kombajnem Bizon!
O tym, jak pasja przerodziła się w zawodową, motoryzacyjną drogę, opowie Przemysław Szafrański. Swoimi barwnymi przygodami z codziennymi naprawami podzieli się Piotr „Mobilny” Jamroś. Zaplanowano też panele z popularnymi twórcami internetowymi, takimi jak Jan Garbacz, Jarzyna Film i Szafran Motoryzacja. Kulisy pracy i wynajdywania unikatowych perełek zdradzi ekipa Muzeum Motoryzacji WENA. Nie zabraknie też prelekcji poświęconych wielkim jubileuszom, w tym 75-leciu Volkswagena Transportera i 70-leciu Citroëna DS.
Przez cały weekend oprawę muzyczną zapewni zespół JJ & Złote Lata Band, który wykona największe przeboje z repertuaru ikon polskiej sceny, a w sobotę i niedzielę zaprosi publiczność na specjalne potańcówki w stylu retro.
Premiera 119-letniego samochodu
Gdy powstawało, nie było jeszcze targów, na których mogłoby mieć swoją oficjalną premierę. Będzie ją mieć teraz, w Poznaniu. Wyprodukowany w 1906 roku, jeden z 3500 sztuk, w stanie wręcz idealnym – Sears Motor Buggy będzie najstarszym pojazdem, jaki pojawi się na Retro Motor Show. Należy go wypatrywać w pawilonie 5 na stoisku Bemot Classic.
Jednak ciekawych pojazdów i historii będzie dużo więcej. ABcar Oldtimers przywiezie absolutne ikony motoryzacji: elegancki Aston Martin DB7, dwa legendarne Ferrari Testarossa oraz inne klasyczne pojazdy z ich kolekcji. Zainteresowani kupnem klasyka powinni również zajrzeć na stoisko Braci Goźlińskich, Fabryki Klasyków, Novanty Classics, Sportivo Silesi i Giełdy Klasyków.
O wyjątkowy klimat zadbają także liczne muzea, automobilkluby oraz grupy zrzeszające prawdziwych pasjonatów, nie tylko motoryzacji, ale również mody w stylu retro. Chętni, by dołączyć do zabawy w klimacie z dawnych lat, mogą się przebrać i wejść na targi z tańszym biletem.
Więcej informacji: retromotorshow.pl
fot. MTP