W niedzielę od poranka trwały testy łuku tramwajowego przy Okrąglaku. Na trasę wyruszyły trzy tramwaje – Tatra, Gamma oraz Beta.
Łuk umożliwiający skręt tramwajów z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego jest dopełnieniem prac w rejonie Okrąglaka i placu Wolności zrealizowanych do tej pory w ramach Programu Centrum.
Pierwotnie węzeł miał zostać rozbudowany podczas prac na ul. 27 Grudnia, jednak roboty odłożono w czasie z uwagi na wątpliwości właściciela Okrąglaka. Miasto zawarło z nim ugodę zatwierdzoną przez Sąd Okręgowy w Poznaniu, na mocy której część piwnic zlokalizowanych pod pasem drogowym będzie zasypana a wszelkie roboty budowlane będą prowadzone ze szczególną ostrożnością. Po podpisaniu i zatwierdzeniu ugody przeprowadzone zostały pozostałe procedury administracyjne, m.in. pozyskano pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków.
Łuk przy Okrąglaku to niewielki, ale bardzo istotny fragment sieci tramwajowej w Poznaniu. Umożliwi skręt w prawo dla tramwajów jadących ulicą 27 Grudnia. Będą mogły kontynuować jazdę nie tylko przez ul. Fredry – w kierunku mostu Teatralnego lub przez ul. Gwarną – w stronę ulicy Św. Marcin, ale także zyskają możliwość kursów w kierunku Garbar i Śródki.
Po zakończeniu budowy łuku przy Okrąglaku sieć torowa w centrum zyska na elastyczności i będzie bardziej odporna na ewentualne awarie. Nawet jeśli tymczasowo nie będzie możliwości przejazdu tramwajów z Garbar i centrum w kierunku mostu Teatralnego lub Kaponiery, będzie możliwość przekierowania ruchu z ul. 27 Grudnia w stronę Garbar i dalej. Wówczas mieszkańcy centrum nie zostaną pozbawieni komunikacji tramwajowej.
Łuk torowy zyska na znaczeniu po otwarciu trasy w ul. Ratajczaka. W sytuacji np. konieczności wprowadzenia doraźnych zmian w układzie linii możliwie będzie wytyczenie połączenia z Dębca, Wildy lub Górczyna przez centrum w kierunku Garbar, Śródki czy Miłostowa.
Jeszcze większe możliwości wykorzystania torów przy Okrąglaku pojawią się w momencie uruchomienia II etapu trasy tramwajowej na Naramowice (Wilczak-Małe Garbary), a także w przyszłości: po wybudowaniu tras tramwajowych na osiedle Kopernika oraz od Zawad do ulicy Głównej. Powstanie wówczas potrzeba wytyczenia w sieci całkowicie nowych połączeń i bez wątpienia nowa relacja w ścisłym centrum będzie miała istotne znaczenie dla całego układu komunikacyjnego.