Parowóz Pm36-2, znany jako „Piękna Helena”, stojący od lat w Parowozowni Wolsztyn, ma szansę znów pojawić się na torach. Dzięki porozumieniu pomiędzy samorządami województw mazowieckiego i wielkopolskiego rozpoczną się prace nad przywróceniem lokomotywy do ruchu.
Maszyna z 1937 roku, będąca własnością Stacji Muzeum w Warszawie, trafiła do Wolsztyna w 1995 roku i do 2012 roku wykorzystywano ją w ruchu planowym i okolicznościowym. Od tego czasu stała nieużywana, jednak była przechowywana w hali i regularnie konserwowana. Dzięki temu jej stan techniczny nie uległ znacznemu pogorszeniu.
Remont obejmie m.in. naprawę kotła, skrzyni ogniowej oraz zestawów kołowych. Dzięki podpisanemu porozumieniu, przez najbliższe 10 lat „Piękna Helena” oraz drugi parowóz – Ok1 – nieodpłatnie trafią w ręce Parowozowni Wolsztyn. Otwiera to drogę do inwestycji w ich przywrócenie do ruchu.
Na finansowanie remontu mają złożyć się środki z budżetu samorządu mazowieckiego, dotacje ministerialne oraz fundusze Parowozowni Wolsztyn. W przyszłorocznym budżecie państwa przewidziano pieniądze na program ochrony zabytków związanych z transportem kolejowym, w tym na odnowę „Pięknej Heleny”.
Pm36-2 to jeden z dwóch prototypowych parowozów pośpiesznych, które powstały tuż przed wojną. Druga lokomotywa tej serii – Pm36-1 – otrzymała aerodynamiczną otulinę i zdobyła złoty medal na wystawie techniki w Paryżu w 1937 roku. Zaginęła podczas wojny, natomiast „Piękna Helena” przetrwała i stała się symbolem polskiego kolejnictwa międzywojennego.