W Obornikach, na trasie między Poznaniem a Piłą kolejarze wybudują drugi tor wraz z dodatkową nitką mostu na Warcie. Spółka Polskie Linie Kolejowe ogłosiła właśnie przetarg na tę inwestycję.
Tory łączące Poznań z Piłą to część linii kolejowa nr 354. To właśnie na jej ważnym odcinku w Obornikach kolejarze wybudują drugi tor. Nowy przejazd wraz z siecią trakcyjną będzie miał ponad 2 km. Połączy odcinek Oborniki Wielkopolskie Most i stację Oborniki Wielkopolskie. Przepustowość linii, a więc możliwość obsługi większej liczby składów, zwiększy dodatkowo nowa mijanka w Parkowie.
– Inwestycja, na newralgicznym odcinku linii Poznań – Piła, znacznie zwiększy możliwości trasy, ułatwiając przejazdy koleją na północ regionu. Patrzymy na kolej perspektywicznie, dlatego zamierzamy analizować możliwości dalszej rozbudowy linii po 2030 r., w momencie, gdy znane będą źródła finansowania na kolejną perspektywę Unii Europejskiej – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepszak.
Na stacji Oborniki Wielkopolskie Miasto zostanie wybudowany drugi peron o długości 300 metrów. Nowy przystanek będzie przystosowany do obsługi pasażerów, którzy mają trudności z poruszaniem się. Na peronie dla osób z problemami wzroku, będą także zamontowane specjalne antypoślizgowej ścieżki naprowadzające.
– Ogłoszenie przetargu na budowę drugiego toru w Obornikach to ważny krok ku budowie nowoczesnej kolei i rozwoju sieci w Wielkopolsce. Dzięki tej inwestycji zlikwidujemy „wąskie gardło” na ważnej trasie, znacznie zwiększając jej przepustowość. Przełoży się to na mniejsze korki i przyniesie wymierne korzyści dla środowiska. Poprawi się komfort podróżnych i wyraźnie rozwinie się transport w regionie – powiedział minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk.
Oferenci mogą zgłaszać się do przetargu do 10 stycznia przyszłego roku.
– Na obecnym etapie spodziewamy się, że podpiszemy umowę z wybraną firmą w II poł. przyszłego roku, a zasadnicze prace zakończymy rok później – informuje Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Nowa inwestycja ma uzupełnić zakończoną w 2019 r. modernizację linii Poznań – Piła. Przeprowadzone wcześniej prace znacznie skróciły czas przejazd. Najszybsze pociągi pokonują teraz trasę Poznań – Piła w ok. 70 min, nawet o ok. 35 min krócej niż wcześniej.
czytaj także: To strategicznie ważna inwestycja. Kosztowała miliony złotych