Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła, że siedmiu wykonawców zgłosiło swoje oferty na projekt i rozbudowę odcinka drogi krajowej nr 25 między Biskupicami Ołobocznymi a Ostrowem Wielkopolskim. Najniższą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, wyceniając swoje prace na ponad 266 mln zł.
Najwyższa oferta złożona w przetargu opiewa na ponad 508 mln zł, co oznacza dużą różnicę między poszczególnymi propozycjami. Jak poinformowała Alina Cieślak z poznańskiego oddziału GDDKiA, obecnie komisja przetargowa analizuje złożone oferty. Proces wyboru wykonawcy będzie opierał się na kryteriach technicznych i cenowych.
Przetarg dotyczy odcinka drogi o długości ponad 6 km, a jego realizację zaplanowano na lata 2025-2028. Wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny za realizację projektu w systemie „zaprojektuj i buduj” w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, które mogą spowolnić prace.
Przebieg inwestycji
Rozbudowa drogi krajowej nr 25 rozpocznie się w rejonie miejscowości Biskupice Ołoboczne i zakończy przy węźle Ostrów Wielkopolski Wschód. Tam DK25 krzyżuje się z drogą ekspresową S11.
Inwestycja jest częścią szerszego planu rozwoju dróg krajowych, realizowanego w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Celem jest przekształcenie odcinka Konin – Kalisz – Ostrów Wielkopolski w drogę dwujezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Obejście miast na trasie DK25
Planowana inwestycja zakłada także budowę obwodnic dla miejscowości, przez które obecnie przebiega DK25. Nowa trasa ominie m.in. Kalisz, Rychwał i Kokanin, co ma przyczynić się do zmniejszenia ruchu w tych miastach i poprawy jakości życia mieszkańców.
Inwestycja została podzielona na trzy główne odcinki: Konin – Kokanin, Kokanin – Biskupice Ołoboczne oraz Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski. Na pierwszy z nich, Konin – Kokanin, uzyskano już decyzję środowiskową (DŚU). Przetargi na realizację trzech odcinków zaplanowano na IV kwartał bieżącego roku.
Obecnie trwają prace przygotowawcze, w tym postępowania administracyjne w sprawie uzyskania decyzji środowiskowych dla kolejnych odcinków trasy, w tym obwodnicy Kalisza. Specjaliści prowadzą również badania geologiczne, które pozwolą na opracowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, niezbędnej do wyznaczenia warunków budowy obiektów inżynieryjnych.
Czytaj też: Solaris dostarczy 96 autobusów elektrycznych do Holandii