W Parku Traszki Ratajskie obecna trasa rowerowa biegnie alejkami, co powoduje liczne problemy. Miasto ma w planach budowę brakującego odcinka drogi rowerowej, łączącej centrum z Franowem. Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej trwała dyskusja o możliwych rozwiązaniach.
Na przesunięcie trasy rowerowej ze środka parku do torowiska tramwajowego poznaniacy zagłosowali w Poznańskim Budżecie Obywatelskim. Rozwiązanie to budzi jednak wątpliwości. Obecni na posiedzeniu dyrektor Zarządu Dróg Miejskich – Krzysztof Olejniczak i kierownik zespołu ds. infrastruktury rowerowej ZDM – Marek Makowski przedstawili szczegóły projektu.
Główne wyzwanie to ochrona traszek – płazów, które zimują w specjalnych kopcach w parku, a wiosną migrują do zbiorników wodnych. Obecna trasa przecina ich szlak migracyjny, dlatego ze strony ZDM padła propozycja przesunięcia jej bliżej torów tramwajowych. Dzięki temu rowerzyści przestaną ingerować w ekosystem parku, a migracja płazów nie będzie zakłócona.
Taki krok spowoduje też oddzielenie ruchu rowerowego od pieszego na wąskich alejkach, co poprawi także bezpieczeństwo. Ruch rowerowy zostanie przeniesiony na obrzeża parku Traszki Ratajskie, a częściowo poza jego teren, co odseparuje pieszych i rowerzystów.
Kolejną propozycją, którą przedstawili przedstawiciele ZDM podczas spotkania jest wydzielenie ścieżki rowerowej za przystankiem tramwajowym, aby zlikwidować ruch rowerowy na platformie przystankowej.
Zgodnie z propozycją ZDM woda deszczowa z nowej trasy zasiliłaby tereny zielone, a w ramach kompensacji część utwardzonych alejek zostanie odbetonowana. Nowa ścieżka zostałaby wówczas zbudowana poza parkiem. Istniejąca bariera, zapobiegająca przechodzeniu traszek, zostałaby przesunięta o około 3 m.
Różnice zdań
Podczas posiedzenia obecni na spotkaniu radni miejscy i osiedlowi wyrażali swoje wątpliwości. Większy nacisk na ochronę traszek spowoduje wydłużenie czasu przejazdu trasy rowerem. Mimo głosu obecnej na spotkaniu radnej Sary Szynkowskiej vel Sęk, która apelowała, że projekt uchwały nie powinien być teraz procedowany, ponieważ wśród zebranych są zbyt rozbieżne opinie, projekt ustawy został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej. Ostateczna decyzja w sprawie poprowadzenia drogi rowerowej zapadnie na sesji Rady Miasta.
Czytaj także: Mosty Berdychowskie jak malowane. Dosłownie. To już ich docelowa kolorystyka