Powołano nową Radę Programową. Będzie jej przewodniczyć Ryszard Grobelny, który zajmie się analizą i oceną skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
Ryszard Grobelny to prezes Fundacji Miasto. Nową Radę Programową powołał Związek Miast Polskich na wniosek Miasta Świnoujście. Podczas sesji Rady Miasta, wszyscy obecni radni jednogłośnie zagłosowali za jej utworzeniem.
Głównym zadaniem grupy ekspertów będzie przeprowadzenie dokładnej analizy i oceny skutków planowanej budowy terminalu kontenerowego. Wyniki tych prac eksperci przedstawią Radzie Miasta do 30 czerwca 2025 roku.
Analizy obejmą oddziaływanie gospodarcze, społeczne, środowiskowe i transportowe. Ma to pozwolić na kompleksową ocenę planowanej inwestycji i jej wpływu na Gminę Miasto Świnoujście.
Konsultacje z mieszkańcami
Ważne w procesie analizy będą konsultacje z mieszkańcami, które będą przeprowadzone w formie warsztatów. Zbieranie ankiet w takich procesach nie przynosi już efektywnych wyników, stąd decyzja o bardziej bezpośrednich formach dialogu.
– Rada Programowa będzie musiała zadbać o to, żeby ukazywały się informacje o jej działań. Powinny odbyć się prace warsztatowe z mieszkańcami, i zostać opracowany system konsultacji, nie poprzez zbieranie ankiet, bo to współcześnie się nie sprawdza, ale bardziej poprzez prace warsztatowe- stwierdził Ryszard Grobelny, przewodniczący rady, cytowany przez portal swinoujscie.pl.
Wśród członków Rady Programowej znajdą się przedstawiciele Prezydenta Miasta Świnoujście, Rady Miasta, Świnoujskiej Organizacji Turystycznej, Północnej Izby Gospodarczej oraz lokalnych społeczności, w tym Gminy Międzyzdroje i Zarządu Osiedla Warszów.
Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście dysponuje analizami związanymi z budową terminalu, o które wnioskuje miasto. Czas przeznaczony na ekspertyzy – zaledwie cztery miesiące – jest ograniczony, dlatego z tego względu prace będą musiały opierać się głównie na dostępnych już danych.
Planowany terminal kontenerowy ma obsłużyć do 2 milionów TEU rocznie. Umożliwiać jednoczesne obsługiwanie dwóch statków – jednego o długości 400 metrów i drugiego o długości 200 metrów. Inwestycja może zostać zrealizowana w dwóch etapach.
– Usłyszałem, że port kontenerowy ma wygenerować 2000 nowych miejsc pracy. To brzmi dobrze, czy źle? Bo 10 lat temu to brzmiało bardzo dobrze. A dzisiaj? Dzisiaj jest pierwsze pytanie – skąd w ogóle będą ci pracownicy, bo raczej nie ze Świnoujścia. Biorąc pod uwagę, że Świnoujściu w tej chwili brakuje pracowników do zapewnienia tych funkcji, które już się realizuje. W związku z tym, to jest proste pytanie w takim istotnym aspekcie dla i gospodarki Świnoujścia, i dla społeczeństwa Świnoujścia – zauważa Ryszard Grobelny.
Czytaj też: Zimno? Wiemy, kiedy zaczną grzać