To kolejny etap prac przed zakończeniem budowy

Nie zwalniają prace przy pieszo-rowerowych mostach, które połączą Berdychowo i Ostrów Tumski. Teraz rozpoczyna się montaż szklanych balustrad.

– Montaż balustrad ruszył na moście między Berdychowem a Ostrowem Tumskim. Wykonawca zamontował prowadnice, które podtrzymają szyby z hartowanego szkła. Na łuku i pomoście krótszej konstrukcji widoczne jest już finalne malowanie, a równocześnie kładziona jest żywiczna nawierzchnia dla pieszych i rowerzystów. Podobne prace przygotowawcze trwają na moście łączącym Ostrów Tumski z Chwaliszewem. Jesteśmy w zaawansowanej fazie robót, a zakończenie inwestycji coraz bliżej – mówi Marcin Gołek, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Na dłuższym moście nad Wartą trwają prace nad przygotowaniem miejsc pod balustrady i wnęk na odwodnienie. Zakończono zabezpieczanie antykorozyjne styków montażowych otworów technologicznych na pomoście, które służyły spawaczom i umożliwiały montaż infrastruktury w rurach osłonowych. Rozpoczęto także montaż elementów do odprowadzania wody. Balustrady zostaną wyposażone w pochwyty z wbudowanym oświetleniem, co uatrakcyjni przeprawę dzięki estetycznemu wkomponowaniu punktów świetlnych. Dobór opraw oraz techniczne opracowanie rozwiązania zostało przeprowadzone we współpracy z Zakładem Metrologii, Elektroniki i Techniki Świetlnej Politechniki Poznańskiej.

Minimalistycznie, ale wyraziście

Obie konstrukcje opierają się na przyczółkach, a tymczasowe podpory zostały już zdemontowane. Projektanci zdecydowali się na minimalistyczny styl. Wybór balustrad i oświetlenia był bardzo ważny –mają być wyraziste, ale oszczędne w detalach jednocześnie.

Nad balustradami pracował zespół projektowy w składzie Błażej Szurkowski (SKI Studio), Jerzy i Bartosz Gurawski (ARPA), Maciej Sokolnicki (MS86A) oraz Adam Turczyn. Ich celem było wykonanie dwóch smukłych wstęg, które zawisną nad taflą wody. Nie chcieli stosować pośrednich podpór, które zakłóciłyby widoki na Katedrę, Ostrów Tumski, most św. Rocha czy Politechnikę.

Na mostach zaprojektowano balustrady ze szkła, które zapewniają pełną przezierność, nie zakłócając kształtu konstrukcji. Zwieńczeniem jest subtelny aluminiowy pochwyt, który dzięki szklanej podstawie sprawia wrażenie unoszącego się nad powierzchnią mostu. W jego płaskim korpusie ukryto oprawę LED z pełnym okablowaniem, a ta spełnia funkcję oświetlenia użytkowego i dodatkowej iluminacji – tłumaczy zespół projektowy.

Technicznie to dwa mosty

Konstrukcje mają identyczną strukturę i tworzą spójną całość, szczególnie widoczną z mostu Rocha i terenów nadwarciańskich na południu. Ułatwią one komunikację między kampusem Politechniki Poznańskiej a południową częścią Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżnym miastem, w tym Starym Rynkiem. Technicznie przeprawa składa się z dwóch mostów: jednego nad Wartą o długości 165 metrów, a drugiego nad Kanałem Ulgi – 117 metrów.

Czytaj także: Serial telewizyjny z udziałem poznańskiej drogówki. Kierowcy, uśmiechnijcie się do kamery

Marta Maj
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl