W przyszłym roku rozpoczną się testy autonomicznych tramwajów. Zanim wyjadą na ulice miasta, testowane będą w zajezdni tramwajowej na Franowie.
To będzie kolejny krok ku nowoczesności miasta. Poznań jako pierwszy w kraju zastosuje system DMS, czyli autonomiczne zarządzenie pracą zajezdni, wspomagając pracę motorniczych i pracowników zaplecza technicznego. Od 2025 roku MPK będzie testowało pierwsze autonomiczne tramwaje. Jeśli testy zakończą się pomyślnie, autonomiczne tramwaje w przyszłości wyjadą na ulice.
Pierwsze prace muszę być jednak prowadzone na zamkniętym, bezpiecznym terenie. Baza na Franowie, z torowiskiem o długości niemal 14 km, przejściami dla pieszych i sygnalizacją świetlną jest odpowiednim miejscem do testów.
– Dzięki temu motorniczowie będą mogli udać się szybciej do domów. Nie będą też tracili czasu na czynności, które związane są bezpośrednio z obsługą pasażerów. Myślę, że to ciekawy projekt. Staramy się stawiać na innowacje w transporcie publicznym – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.
fot. wPoznaniu.pl
Nad autonomicznym tramwajem pracują eksperci z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego we współpracy z MPK w Poznaniu. Podkreślają, że aktualnie kluczowe jest opracowanie narzędzi, które będą wykrywały zagrożenia. Wykorzystują do tego sztuczną inteligencję. Eksperci opracowują odpowiednie oprogramowanie i scenariusze. W przyszłym roku na Franowie będą one weryfikowane i sprawdzane w praktyce. Najważniejsze ma być to, aby działanie autonomicznego tramwaju było bezpieczne dla podróżujących i pozostałych uczestników ruchu.
– Autonomiczne pojazdy są przyszłością transportu zbiorowego, ale upłynie jeszcze wiele lat, zanim będzie można je wdrożyć w tak złożonych warunkach, jak przestrzeń miejska. W ciągłym ruchu są rowerzyści, piesi, pojazdy – mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.