Paliwa nie spełniają norm. Najwięcej przypadków w Wielkopolsce

Wielkopolska wypadła najgorzej w corocznej kontroli paliwa. Aż 5,75 proc. zbadanych próbek w regionie nie spełniała norm. Najwięcej nieprawidłowości wykryto w oleju napędowym.

Inspekcja Handlowa przedstawiła wyniki kontroli jakości benzyny bezołowiowej, oleju napędowego oraz gazu skroplonego LPG z 2023 roku. Łącznie pobrano 1584 próbki paliw ciekłych i 360 próbek LPG. Jak wskazali specjaliści, aż 34 próbki oleju napędowego i siedem próbek benzyny nie spełniało wymogów. Stanowi to 2,59 proc. zbadanych paliw.

Najgorzej w Wielkopolsce

Wyniki znacznie różniły się w poszczególnych województwach. Najgorzej wypadła jednak Wielkopolska. Aż 5,75 proc. zbadanych próbek w regionie nie spełniała norm. Na niechlubnym podium znalazło się także Podlasie (4,76 proc.) oraz Małopolska (3,81 proc.) Inspektorzy zbadali również paliwa od przedsiębiorców wskazanych między innymi na podstawie informacji od kierowców.

Dużo lepiej wypadła jednak kontrola gazu skroplonego LPG. Nie zakwestionowano żadnej próbki. Pozytywne testy przeszły także dwie próbki lekkiego oleju napędowego.

Nieprawidłowości

Jak czytamy w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły następujących parametrów:

  • stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,
  • temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
  • zawartość wody – stwierdziliśmy niezgodność pod tym względem w przypadku 2 próbek; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.

W benzynach zakwestionowano:

  • prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych,
  • motorową liczbę oktanową – zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa,
  • indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.

Konsekwencje

Łącznie inspektorzy wydali 17 decyzji o wycofaniu paliw z obrotu. W 25 przypadkach poinformowano prokuraturę o podejrzeniu popełniania przestępstwa w związku wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości. O nieprawidłowościach dowiedział się także Prezes urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje na obrót paliwami, a także Krajowa Administracja Skarbowa oraz policja.

Czytaj także: Uwielbiamy je lizać. Dziś Światowy Dzień Lodów. Także tych brzydkich [FILM]

Erwin Nowak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl