Nowa strategia komunikacji marki Poznań została zaprezentowana 15 maja, podczas odbywającego się w stolicy Wielkopolski międzynarodowego kongresu „Impact’24”.
Nowe logo Poznania
„Logo marki Poznań to dom, który jest zarazem literą „P”. Gwiazdka nad domem symbolizuje poznańskie wartości: kompaktowość, przyjazność i sprawczość, a także dumę, wolność i człowieka” – tłumaczą autorzy nowej strategii. Symboli gwiazdko równocześnie ma nawiązywać do poprzedniego logotypu, który zdążył już się zadomowić w pamięci mieszkańców i turystów. „To symbol kontynuacji, oraz współgrania przeszłości i przyszłości, tradycji i nowoczesności” – dodają autorzy projektu.
Sam znak domu po odwróceniu tworzy literę „P” – inicjał imion świętych Piotra i Pawła. Zarówno dom, jak i gwiazdka umieszczone są w tarczy, której kształt występuje w herbie Miasta. Ma to być czytelny znak, podkreślający jak ważna jest dla poznanianek i poznaniaków tysiącletnia tradycja Poznania.
– W Poznaniu razem tworzymy miasto przyjazne wszystkim, pełne życzliwości i szacunku. Takie, które jest domem dla każdego człowieka, bez względu na pochodzenie, wiek, orientację seksualną, stopień sprawności czy przekonania. Jesteśmy dumni z naszej tysiącletniej historii i odważnie patrzymy w przyszłość – dlatego nadszedł czas na zmiany. Chcemy, by nowa identyfikacja wizualna łączyła wielowiekową tradycję Poznania z wizerunkiem nowoczesnego miasta, jakie wspólnie tworzymy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Poznań jest inkluzywny, dlatego tarcza logo w identyfikacji nie ma wyłącznie jednego koloru, zamiast tego może wypełniać się kolorami, treściami, obejmując różne aspekty miejskiego życia. Symbol domu również jest zmienny, wydłuża się lub poszerza, przybiera formy ikon lub elementów architektonicznych miasta. Wszelkie decyzje związane z ujednoliceniem formy i koloru będą konsultowane z ekspertami, radnymi Miasta oraz miejskimi jednostkami. Zaproponowanym przez autora identyfikacji podstawowym kolorem tarczy w logo miałby być zielony, co nawiązuje do barwy poznańskich tramwajów i autobusów, a także do miejskiej przyrody i ekologicznych rozwiązań, czyli do rzeczy bardzo ważnych dla mieszkańców i mieszkanek Poznania.
Jacek Jaśkowiak zaprezentował nowe logo Poznania / fot. Ł. Gdak
– Prace zaczęliśmy od analizy symboliki herbu Poznania oraz jego nowoczesnej restylizacji. Zadaniem było jednak zbudowanie nowoczesnych narzędzi komunikacji odpowiednich dla europejskiej metropolii jaką jest Poznań. Język wizualny musiał być więc dynamiczny, nowoczesny, zgodny ze współczesnymi trendami projektowania. I tu pojawił się drugi obszar poszukiwań, a więc co myślą mieszkańcy Poznania dziś, co jest dla nich ważne – podkreśla Maciej Kawecki, projektant ze studia Brandburg, który przygotował logo
Kampania promocyjna nowej marki będzie oparta o hasło *Jesteś u siebie, które pokazywane będzie w wielu kontekstach. Na początek – podczas Nocy Muzeów, w formie świetlnych napisów. Zaprojektowany został także przyjazny wizerunek patronów Poznania, świętych Piotra i Pawła, obecnych w herbie Miasta. Przerysowany w przystępnej formie, będzie wykorzystany np. podczas tworzenia miejskich gadżetów.
– Marka jest narzędziem do kreowania wizerunku. Wizerunek miasta jest sumą wyobrażeń o nim. Wpływają na niego zarówno osoby tu mieszkające, inwestujące, czy odwiedzające Poznań, Wpływ na wizerunek ma także interpretacja naszego dziedzictwa czy położenie geograficzne. Budowanie spójnego wizerunku marki Poznań jest możliwe tylko poprzez wspólne zaangażowanie wielu osób i podmiotów – podkreśla Cezary Tyliński, pełnomocnik Prezydenta ds. Marki Miasta.
Poprzednia strategia marki Poznania została opracowana 15 lat temu – w 2009 roku.