Historyczny wagon wyremontowany! Dzięki pracownikom Stacji Obsługi i Remontów z Krakowa „Duży Szczeciniak” już niedługo wróci do Poznania. Można będzie się nim przejechać na liniach turystycznych.
Wyremontowany wagon „Duży Szczeciniak” został zaprezentowany w zajezdni tramwajowej Podgórze w Krakowie. Ten wyjątkowy historyczny tramwaj to doczepny wagon S2D o numerze taborowym 423. Wyprodukowała go w 1930 roku firma Waggonfabrik Wismar.
Wagon zamówiło przedsiębiorstwo tramwajowe ze Szczecina. Po II wojnie światowej, dokładniej w roku 1946, po usunięciu wojennych zniszczeń, trafił na poznańskie torowiska.
„Duży Szczeciniak”
Nazwa „Duży Szczeciniak” wzięła się od miejsca, z którego pochodzi. Woził on poznaniaków do 1970 roku — wtedy został sprzedany. Jego dalsze losy są dość intrygujące, ponieważ stał się… ogrodową altanką. Pełnił to zadanie aż do roku 2003, kiedy na jednej z podpoznańskich działek dostrzegli go miłośnicy komunikacji.
Wyjątkowy wagon historyczny S2D
Wyjątkowość wagonu polega na tym, że jest on dwukierunkowy. Charakteryzuje się on specjalnym wejściem, które znajduje się w połowie jego długości. Prowadzi ono do części niskopodłogowej wagonu. Na jego końcach znajdują się podwyższone podłogi, na których umieszczone zostały przedziały pasażerskie. Znajdują się w nich ławeczki.
– To dla nas bardzo ważne wydarzenie, bo Poznań od lat, w miarę możliwości, rozbudowuje flotę taboru historycznego. Nie zapominamy o swojej przeszłości i chcemy w sposób atrakcyjny przekazywać ją młodszym pokoleniom. Chyba nie ma na to lepszego sposobu niż przywracanie do ruchu zabytkowych pojazdów, aby każdy mógł się przekonać, jak podróżowano przed laty – powiedział Waldemar Łosiak, inspektor ds. historii firmy z Biura Komunikacji Społecznej MPK Poznań.
Kopia wagonu S2D
Gruntowny remont „Dużego Szczeciniaka” to działanie, które jest ważne zarówno dla Poznania, jak i Krakowa. Mariusz Szałkowki, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie, wytłumaczył dlaczego.
– MPK w Krakowie i MPK Poznań już od kilku lat ściśle współpracują ze sobą w celu promocji komunikacji miejskiej i historii pojazdów, która w przeszłości kursowała ulicami obu miast. Namacalnym przykładem tych działań jest trwająca już od dwóch lat wymiana zabytkowych tramwajów na okres wakacyjnych, kiedy to są one wykorzystywane na liniach turystycznych. Tym razem ta współpraca objęła remont wagonu S2D, którym poznaniacy podróżowali ponad 50 lat temu. Mogę już dzisiaj zdradzić, że ze względu na wyjątkowość tego wagonu zdecydowaliśmy się na stworzenie jego wiernej kopii i włączenie jej do kolekcji naszych historycznych pojazdów – podkreślił Szałkowski.
Historyczny wagon „Duży Szczeciniak” przyjedzie do Poznania na specjalnej lawecie już niedługo.