Mieszkańcy Grunwaldu, Winograd, Winiar i Piątkowa w Poznaniu wciąż są przeciwni planowanym zmianom trasy tramwajowej linii nr 15. Łączy ona Piątkowo z Junikowem. Radny miasta zaproponował kompromis.
Pod koniec września Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) ogłosił nowy stały układ linii tramwajowych w Poznaniu. Nowy plan wprowadza znaczące zmiany w porównaniu z obecną siecią tramwajową. ZTM argumentuje, że konieczność zmian wynika z rozwoju infrastruktury, takiej jak budowa linii tramwajowej na Naramowice, pętli na Unii Lubelskiej i remonty w Projekcie Centrum. To sprawiło, że konieczne stało się zaktualizowanie układu tras tramwajowych.
Emocje mieszkańców
Mieszkańcy okolic Grunwaldu, Winograd, Winiar i Piątkowa zaprotestowali przeciwko zmianom, podpisując petycję.
„Pragniemy zauważyć, iż bezpośrednie połączenie tramwajowe Piątkowa oraz Winograd z Grunwaldem jest potrzebne tysiącom mieszkańców tych dzielnic. W obu kierunkach codziennie jeździmy linią 15 do pracy, szkół oraz na uczelnie. Dodatkowo z perspektywy dzielnic północnych obecna trasa jest wygodnym połączeniem z cmentarzem Junikowskim oraz szpitalem na ul. Przybyszewskiego, nadto wielu z nas jest też kibicami, którzy piętnastką “od zawsze” dojeżdżają na Stadion Miejski. Natomiast z perspektywy Grunwaldu piętnastka umożliwia bezpośrednie dotarcie na Kampus Morasko oraz do piątkowskich centrów handlowych” – napisali w petycji mieszkańcy. Podpisało ją ponad 5 tys. osób.
Radny Paweł Sowa postanowił zaproponować rozwiązanie kompromisowe. W swojej interpelacji skierowanej do prezydenta Poznania zasugerował zachowanie dotychczasowej trasy linii nr 15, nazywając ją „głównym elementem układu tramwajowego.”
Sowa argumentuje, że trasa linii nr 15 powinna pozostać bez zmian. Wyjaśnia, że „trasa PST stanowi kręgosłup komunikacyjny miasta” i sugeruje wzmocnienie jej poprzez zwiększenie częstotliwości kursów w godzinach szczytu. Utrzymanie trasy nr 15 na osiedlu Sobieskiego z Junikowem gwarantowałoby bezpośrednie połączenie z Grunwaldem.
Dodatkowa propozycja radnego
Paweł Sowa nie poprzestaje tylko na tym rozwiązaniu. Proponuje utworzenie nowej linii nr 19, która połączy pasażerów z centrum miasta, a także skierowanie linii nr 16 na trasę z pętli Unii Lubelskiej przez Górny Taras Rataj. To rozwiązanie zwiększyłoby dostępność komunikacyjną i ułatwiłoby pasażerom przesiadki.
Ostateczna decyzja w tej sprawie leży w rękach władz miejskich i Zarządu Transportu Miejskiego.
Czytaj też: Grażyna Kulczyk przyjechała do Poznania. Podarowała dzieło warte fortunę [ZDJĘCIA]