Blisko 10 tysięcy osób przeszło lub przejechało rowerem przez kładkę w Owińskach w pierwszych dziesięciu dniach od uruchomienia przeprawy. W piątek symbolicznie dokonano jej otwarcia.
Kładka pieszo-rowerowa w Owińskach połączyła brzegi Warty na wysokości gminy Czerwonak po wschodniej stronie oraz granicy miasta Poznań i gminy Suchy Las na zachodzie rzeki. Warta 27,1 mln zł inwestycja została sfinansowania przez te trzy samorządy oraz powiat poznański, przy wsparciu środków unijnych. Mieszkańcy i turyści z przeprawy mogą już korzystać od 18 lipca.
W ciągu pierwszych dziesięciu dni działania, na kładce pojawiało się codziennie kilkaset osób. W sobotę i niedzielę (22 i 23 lipca) liczba pieszych i rowerzystów mocno przekraczała tysiąc. Wśród osób zainteresowanych inwestycją i na bieżąco śledzących postęp prac były siostry Anna i Dagmara mieszkające po dwóch stronach Warty. To one w imieniu mieszkańców 28 lipca przecięły wstęgę na kładce, symbolicznie otwierając kładkę.
– Czerwonak łączy i ta kładka łączy – podsumował wójt gminy Czerwonak Marcin Wojtkowiak – To jest symbol łączący samorządy, łączący ludzi, którzy mogą się tutaj spotykać. Także symbol łączący historię i tradycję z nowoczesnością, bo dokładnie w tym miejscu była kiedyś przeprawa promowa.
– Każdy z samorządów wyasygnował ze swoich środków odpowiednią kwotę tak, żeby spiąć kosztowny budżet tej inwestycji, tj. ponad 27 mln zł. Samorządy zrzuciły się na te inwestycję i mamy teraz satysfakcję, że stworzono nową przeprawę przez Wartę. Ułatwiono przejazd zwłaszcza rowerów, a kładka będzie wpięta w całą sieć tras, w tym Wartostradę – mówi marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak
– Uznaliśmy, że to jest tak ważna inwestycja nie tylko dla gmin Czerwonak i Suchy Las, ale także dla poznaniaków, żeby korzystać z uroków tej części Wielkopolski, m.in. pięknej Puszczy Zielonka, że postanowiliśmy mocno współfinansować tę kładkę – mówi Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Tym bardziej, że udział mieszkańców Poznania korzystających z roweru wzrósł w ostatnim czasie z 2 do 12 procent dodaje Jaśkowiak
Idea budowy kładki zrodziła się już w 1999 roku. W październiku 2021 została podpisana umowa, a 21 miesięcy później przeprawa została oddana do użytku. Główna część kładki liczy 130 metrów, razem z utwardzonymi najazdami – 200 m.
– To wyjątkowy obiekt, bo konstrukcja kładki zawiera też wieżę widokową – uszczegółowił Igor Skabara, członek zarządu firmy MOST sp. z o.o. w Sopocie, wykonawcy inwestycji – To jest niespotykane rozwiązanie technologiczne w budowach mostów. Mamy dzięki temu widok z wysokości pylonu, czyli 25 metrów. Dolny pomost wieży widokowej jest na poziomie 15 metrów, a górny – 25 metrów nad podłożem. Sama kładka biegnie 10 metrów nad lustrem wody.
Tarasy wieży widokowej zwiększą atrakcyjność turystyczną okolicy. Najwyższy punkt tarasowy zapewni widok na malownicze krajobrazy i panoramę okolicy z unikalnej perspektywy. Konstrukcja stanie się też „bramą” do Puszczy Zielonki i jej sąsiednich atrakcji: dębu Bartek, kąpieliska AKWEN Tropicana z zielonym labiryntem dla dzieci, malowniczych zbiorników pożwirowych, unikatowego Parku Orientacji Przestrzennej i Biblioteki Zapachów, Muzeum Tyflologicznego oraz do zabudowań pocysterskich. Na terenie obiektu umieszczony został InfoKiosk wyświetlający informacje pasażerskie oraz ciekawostki turystyczne z okolicznego obszaru.
czytaj także: Spektakle i warsztaty nad Wartą przez całe wakacje. Za darmo