Z wnioskiem o pozwolenie na rozbiórkę budynków po ZNTK wystąpił właściciel działki. Prawdopodobnie powstaną tu m.in. budynki mieszkalne. Czy wcześniej znikną stąd stare zabudowania przemysłowe?
Tereny Zakładów Napraw Taboru Kolejowego kojarzą się poznaniakom ze starą, monumentalna i często zabytkową architekturą przemysłową. Czy wyjątkowym obiektom grozi unicestwienie?
Informacje o planowanych wyburzeniach potwierdziliśmy w Wydziale Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Poznania.
– 9 lipca bieżącego roku wpłynęło od Ceglana sp. z o.o. siedem wniosków o pozwolenie na rozbiórkę nieużytkowanych budynków przemysłowych na terenie dawnego ZNTK przy ulicy Roboczej 4 w Poznaniu – mówi Piotr Sobczak, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury UMP. Wymienia, jakich obiektów inwestor chciałby się między innymi pozbyć.
Czy portiernia i tlenownia znikną?
Mowa o budynku magazynowym nr 2 czy hali produkcyjnej nr 27. Miałaby zniknąć też tzw. tlenownia i budynek myjni wózków, a także m.in. portiernia. Jak zastrzega dyrektor, wnioski o pozwolenie na rozbiórkę są na etapie rozpatrywania. Na razie nie wpłynął też jeszcze wniosek o pozwolenie na budowę.
Tereny ZNTK wraz z ich wartościową zabudową ma w swojej opiece Miejski Konserwator Zabytków. Zapewnia, że ma na nie oko.
– Tereny dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego znajdują się na terenie układu urbanistyczno-architektonicznego najstarszych śródmiejskich dzielnic Poznania, wpisanego do rejestru zabytków pod nr A239 – wyjaśnia Jacek Maleszka, zastępca dyrektora Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków Urzędu Miasta Poznania. Część z budynków objęta jest wręcz ścisłą ochroną konserwatorską.
– Podlegają one bezwzględnemu zachowaniu, natomiast ich przyszła funkcja nie została jeszcze określona przez właściciela nieruchomości – tłumaczy Maleszka.
Dworzec i Kuźnia zostają
To Dworzec Kolei Poznańsko-Kluczborskiej, kantyna zakładowa, główny magazyn materiałowy, zakładowa wieża wodna. Ochronie podlega też Nowa Kuźnia i kotłownia centralnego ogrzewania, odgotowalnia czy hala napraw parowozów i hala napraw dużych lokomotyw spalinowych. Co to za obiekty?
– Z ich tzw. białymi kartami można zapoznać się na stronie zabytek.pl – podpowiada Jacek Maleszka. Jak się od niego dowiadujemy aktualnie w opracowaniu jest projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Określi on funkcje i parametry zabudowy tej cennej działki.
– Inwestor jest w kontakcie z Biurem Miejskiego Konserwatora Zabytków, jednak żadna koncepcja ani projekty zagospodarowania terenu nie były przedmiotem formalnych uzgodnień. Nie ma również pozwoleń na realizację nowych obiektów – wyjaśnia Maleszka. Zdradza jednak, że MKZ wydał już w czerwcu pozwolenie na rozbiórkę 26 budynków.
– Wydał ze względu na ich zły stan techniczny oraz przygotowanie terenu pod przyszłe inwestycje. Obiekty te były przewidziane do usunięcia na etapie wstępnego opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz poprzedzającego go konkursu urbanistycznego. Dla wszystkich przygotowane zostały inwentaryzacje – tłumaczy Maleszka.
O planowanych inwestycjach próbowaliśmy porozmawiać zarówno z właścicielem działki oraz z architektem pracującym nad koncepcją zabudowy. Ci jednak nabierają wody w usta. Na razie wolą nie udzielać odpowiedzi na pytania.
fot. UM Poznania – Wolne Tory – propozycja zagospodarowania
Czytaj także: Taki takin to nie przelewki. Nastraszył zwiedzających w Nowym Zoo