Znany poznaniakom parowóz Borsing Bn2t, a także popularny „Ryjek” będą w długi weekend kursować na Maltance. To jednak nie wszystko. Gościnnie dołączy do nich także wyjątkowy parowóz Lowa ze stacji w Białośliwiu.
Więcej kursów, więcej maszyn
W długi weekend od 12 do 15 sierpnia poznańska Kolej Parkowa Maltanka będzie funkcjonować zgodnie z rozkładem na soboty niedziele i święta. Oznacza to, że kursy odbywać się będą co 30 minut w godzinach od 10:00 do 19:00. Co więcej, w sobotę, niedzielę oraz we wtorek pasażerów na przejażdżkę zabierać będą dwa wyjątkowe parowozy. Mowa o maszynach Borsig Bn2t oraz Lowa.
Wyjątkowe w skali kraju parowozy
Borsig to najstarszy czynny parowóz w całej Polsce. Wyprodukowała go berlińska wytwórnia Augusta Borsiga w 1925 roku. Najpierw jeździł on w majątku ziemskim w Obrzycku, a po II wojnie światowej trafił do Zakładów Chemicznych w Chorzowie. Co ciekawe, później parowóz przekształcono tam na pomnik. W późniejszych latach Poznański Klub Modelarzy Kolejowych odbudował go, dzięki czemu w 1999 roku mógł wrócić na tory. Do dziś służy Maltance.
Z kolei wyjątkowym gościem podczas długiego weekendu będzie właśnie parowóz Lowa. W 1951 roku wyprodukowały go Zakłady Karla Marxa w Babelsbergu. Przez lata służył w Przedsiębiorstwie Robót Kolejowych PKP, a później w Żwirowni w Mirosławiu Ujskim. Co ciekawe, parowóz Lowa również był pomnikiem na stacji w Białośliwiu. Tam został także gruntownie wyremontowany, a w 2019 roku wrócił na tory. To jedyny tego typu parowóz w Polsce.
„Ryjek” na Maltance
To jednak nie koniec wrażeń podczas długiego weekendu na Maltance. Tylko w poniedziałek kursować będzie tam również znana już poznaniakom, ciemnozielona lokomotywa spalinowa „Ryjek”. Wagon MBxc1-41 wyprodukowano w warszawskiej wytwórni Lilpop Rau & Loewenstein w 1932 roku. To najstarszy w Polsce czynny wagon z napędem spalinowym.
Czytaj także: Osamotnionych zwierząt w wakacje jest więcej. „Porzucają, bo mówią, że pies gryzie”