W latach 2015-2021 w zdarzeniach tych zostało rannych aż ponad 80 osób. Oznacza to zatem, że średnio co miesiąc jedna osoba została ranna. Miejski radny Andrzej Rataj wystąpił z interpelacją do Prezydenta Poznania. Pyta w niej o działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa w okolicach ronda Śródka.
Rondo Śródka to jeden z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych elementów układu komunikacyjnego w Poznania. Codziennie przejeżdżają przez to skrzyżowanie tysiące pojazdów i setki tramwajów. Jest to niestety również jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc dla kierowców. Jak wynika z oficjalnych danych, w latach 2015-2021 na rondzie Śródka doszło w sumie aż do ponad 850 zdarzeń drogowych (czyli kolizji albo wypadków), czyli średnio ponad 120 zdarzeń rocznie – informuje radny Andrzej Rataj.
Przyczyny wypadków i kolizji
Najczęściej jest to brak zachowania ostrożności, przestrzegania przepisów, nieznajomość specyfiki skrzyżowań, czy skomplikowany układ komunikacyjny.
Radny miejski Andrzej Rataj wystąpił z interpelacją do Prezydenta Poznania. Zapytał w niej, m.in. o liczbę kolizji i wypadków na rondzie Śródka w poszczególnych latach, ich przyczyny i skutki oraz podejmowane przez miasto działania.
Ile ich było w ostatnich latach?
W latach 2015-2021 na rondzie Śródka doszło w sumie aż do ponad 850 zdarzeń drogowych, czyli ok. 120 rocznie. Średnio co trzeciego dnia, co najmniej dwóch uczestników ruchu doznało zakłóceń spowodowanych kolizjami i wypadkami.
Zdarzenia te w znacznym zakresie powodują komplikacje życiowe nie tylko dla osób uczestniczących w kolizji albo wypadku, ale również dla wielu innych osób, w tym dla całych rodzin! Poniesione szkody, krzywdy i utracone korzyści niewątpliwie mogą być liczone w wielu milionach złotych – podkreśla radny Andrzej Rataj.
Jakie działania zostały podjęte?
Prezydent Miasta odpowiada, że w ubiegłych latach Miejski Inżynier Ruchu zatwierdził zmiany polegające m.in. na wytyczeniu śluzy dla autobusów komunikacji zbiorowej na dojeździe do ronda od strony ul. Podwale, udostępnieniu na rondzie dwóch pasów do skrętu w lewo z ul. Wyszyńskiego w ul. Jana Pawła II oraz rozbudowie sąsiadującego z rondem odcinka ul. Jana Pawła II o dodatkowy pas ruchu. Usprawniono sygnalizację świetlną. Na rondzie funkcjonują znaki ostrzegawcze dla pojazdów, informujące o możliwości kolizji. Ponadto Miejski Inżynier Ruchu okresowo wnioskuje do Zarządu Dróg Miejskich o pielęgnację zieleni m.in. w rejonie ronda – w celu zapobieżenia ograniczaniu widoczności przez zieleń w pasie drogowym.
Kiedy zmiany?
Obecnie nie będzie zmian organizacji ruchu w rejonie ronda Środka. Prowadzone są za to prace koncepcyjne dotyczące planowanej przebudowy ronda. W tym przebudowy sygnalizacji, poprawy bezpieczeństwa i warunków ruchu różnych grup użytkowników ronda. Na razie jednak szczegóły nie są znane.